قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس آموزش وردپرس
داستان ماورایی
داستان باغ پدربزرگ – قسمت هفتم – ( آمادگی برای مامؤریت) – نوشته محمد
نوامبر 2, 2018
مثبت اندیشی
راه هایی برای رهایی از افکار منفی و مثبت اندیشی
نوامبر 3, 2018

چگونه بر ناامیدی غلبه کنیم؟ | درمان ناامیدی

ناامیدی

ناامیدی

چگونه بر ناامیدی غلبه کنیم؟ | درمان ناامیدی

ناامیدی باعث دلسردی ما از ادامه کارهایمان می گردد. فرد ناامید انرژی زیادی را بیهوده از دست داده و در پایین ترین سطح ارتعاشات روحی به سر می برد. از آن مهمتر، ناامید بودن باعث هدر رفتن وقت و تاخیر در انجام کارهای ضروری می شود.

گاهی ناامیدی می تواند مثبت باشد و به ما هشدار دهد که باید تغییراتی را در زندگی خود اعمال کنیم و کارهای بیهوده قبل را انجام ندهیم. مثلا وقتی یک کار تکراری را با همان نتایج ضعیف انجام می دهیم ناامیدی به ما اعلام می کند که آن کار ارزش ادامه دادن را ندارد.

ولی وقتی ناامیدی باعث شود که ذهن شما تفکرات دایره وار خود را تکرار کند و در حالت گیجی به سر ببرد و علاقه ای به شروع روز جدید نداشته باشید و فقط وقت کشی کنید در این صورت باید به فکر درمان ناامیدی بود و تغییراتی را ایجاد کرد تا احساس شادی، امیدواری و هدف دار بودن در زندگی پیدا کنیم.

راه های غلبه بر ناامیدی:

۱- بودن در لحظه حال:

وقتی به گذشته بد خود فکر می کنید و تصور می کنید به خاطر کارهایی که انجام داده اید خیلی از زندگی عقب مانده اید و یا در ذهن خود به آینده ای نامعلوم و احتمالا سراسر شکست فکر می کنید در این صورت سعی کنید فقط به زمان حال فکر کنید.

برای این کار، به مدت دو دقیقه نفس های عمیق بکشید و به چیزی فکر نکنید. سپس به اطرافتان و موقعیت های مثبتی که وجود دارد نگاه کنید. به نور خورشیدی که از پنجره به داخل تابیده، به خانواده ای که کنار شما هستند و …

۲- قدردانی به خاطر چیزهایی که دارید:

بعد از آنکه ذهن خود را به لحظه حال برگرداندید نعماتی که در زندگی خود دارید را به صورت ذهنی مرور کنید. اگر تا به حال توانسته اید چنین موقعیت خوبی را با وجود فراز و نشیب های زندگی به دست بیاورید پس باید به قدرت خودتان امیدوار باشید. چیزهایی که می توانید برای آنها سپاس گذار باشید می تواند شامل موارد کوچک هم بشود مثلا:

– خانه ای که در آن زندگی می کنید در حالی که خیلی ها بی خانمان هستند.

– دسترسی به غذا و گرسنه نبودن

– امکان دسترسی به اینترنت

– داشتن انواع لباس

– خانواده و دوستان

۳- کارهایی که می توانید الان انجام دهید

از خود بپرسید که از چه چیزی ناامید هستید و الان چه قدم کوچکی را می توانید برای بهبود آن انجام دهید؟ ممکن است از ناامیدی خود عبرت بگیرید و به کل راه جدیدی را برای رسیدن به هدف خود انتخاب کنید. البته شاید لازم باشد چند بار دیگر هم شانس خود را محک بزنید چون چیزها معمولا بعد از یکی دو بار امتحان به سمت شما نمی آیند.

از طرف دیگر شاید به تازگی بیش از حد تلاش کرده اید و خودتان را خسته نموده اید. چند روز استراحت کنید و اوقات بیشتری را با خانواده و دوستان سپری کنید تا حس خستگی و ناامیدی از تلاش برطرف شود.

شناخت لحظاتی که ناامیدی شما را تحریک می کند

چه موقعیت هایی در روز باعث تحریک حس ناامیدی شما می شوند؟ آیا در بیزینس جدید خود در زمان افزایش یا کاهش قیمت ها فکر می کنید این بیزینس به درد شما نمی خورد؟ آیا در ورزشی که به تازگی ثبت نام کردید موفق عمل نمی کنید؟ آیا انتظار بیهوده از ورزشی که تازه شروع کرده اید ندارید؟ تحقیق کنید که معمولا چه قدر باید طول بکشد تا این ورزش روی بدن شما اثرات خود را نمایان کند.

هیچ وقت تصمیم برای عوض کردن استراتژی خود را در لحظه ای که در اوج ناامیدی هستید نگیرید زیرا به احتمال زیاد احساسی خواهد بود. اجازه دهید دلایل و مدارک کافی برای تصمیم گیری در مورد ادامه یا تلاش بیشتر برای فلان کار جمع آوری کنید و اگر ارزش ماندن در آن راه را داشت با شناسایی شیوه های جدید و یا بهبود روش های قبلی و یا صرفا ادامه طولانی تر آنها به نتیجه برسید.

فرض کنیم شما یک دونده هستید. از رکورد خود راضی نیستید و ناامید شدید. اول پیش خودتان بگویید دونده شدن برای شما چه قدر ارزش دارد؟ اگر ارزشمند است پس این هدف را دور نیاندازید. سپس بررسی کنید چه چیزی مانع دوندگی خوب شما می شود؟ آیا اضافه وزن دارید؟ آیا عضلات پای شما قوی نیست؟ آیا تمرین شما کافی نیست؟ سپس به دنبال برطرف کردن این معایب باشید زیرا تا وقتی این عیب ها باشند آه و ناله و حسرت شما نمی تواند آنها را برطرف کرده و باعث موفقیت شما در دوندگی شود.

باور به اینکه شما هم ممکن است خطا کنید

شما هم مانند بقیه، انسان هستید و ممکن است خطا و اشتباهاتی داشته باشید و وارد مسیرهایی شده باشید و یا تجارب تلخی داشته باشید که ضربه روحی شدیدی به شما زده و حتی از ادامه زندگی هم ناامید هستید. هیچ کس کامل نیست و همه اشتباه می کنند ولی راهشان را اصلاح می کنند و زود ناامید نمی شوند. اگر شما ده راه را رفتید که نه تای آن اشتباه بود نگویید نه بار اشتباه کردم بلکه بگویید من نه راه را یافتم که به نتیجه نرسید و دیگر آن اشتباهات را تکرار نمی کنم.

نیلوفر
نیلوفر
- دانشجوی روانشناسی بالینی و مترجم. - وظایف: مشارکت در ترجمه مقالات ماورایی و روانشناسی برای سایت - علایق: علوم ماورا و مراقبه، روانشناسی بالینی، فلسفه، روانشناسی عمومی، قانون جذب، شمنیسم، عرفان و ...
اشتراک
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
رفتن به نوار ابزار