قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس آموزش وردپرس

رویاهای صادقه ای که تغییرات اساسی در دنیای علم ایجاد کردند

آیا بیش از حد فکر می کنید؟ | چاره ای برای ذهن شلوغ
بهمن ۱۳, ۱۳۹۷
سنگ و کریستال چشم سوم
کریستال هایی برای تقویت چشم سوم
بهمن ۱۳, ۱۳۹۷

رویاهای صادقه ای که تغییرات اساسی در دنیای علم ایجاد کردند

رویاهای صادقه

رویاهای صادقه

رویاهای صادقه ای که تغییرات اساسی در دنیای علم ایجاد کردند

رویاها برای برخی انسان فاقد واقعیت و تنها حاوی صحنه های بی ربط و یا منشا گرفته از ضمیر ناخودآگاه و افکار سرکوب شده خودشان است. بنابراین اهمیت زیادی به آنها داده نشده و یا اهمیت آنها به صورت فردی توسط روش هایی چون تعبیر خواب مورد بررسی قرار می گیرد. ولی خواب های کمی هستند که بتوانند باعث ایجاد تغییرات اساسی در علم و دیدگاه انسانها و حتی نجات جان جمعیت زیادی از افراد شود.

در این مقاله به تعدادی از رویاهایی که توانسته اند مفاهیم تازه ای را به دنیا معرفی کرده و به دانشمندان کمک کرده اند که اکتشافات و اختراعات معروف خود را ثبت برسانند اشاره می شود:

۱- ساختار DNA

جیمز واتسون و همکار او به عنوان افرادی هستند که توانسته اند ساختار هلیکس گونه DNA انسان ها را شناسایی کنند. کار آنها باعث شد که دید ما نسبت به رشته های DNA و شکل آن تغییر پیدا کرده و بر اساس آن، یافته هایی جدیدی ارائه شود و امکان ادامه مطالعات ژنتیکی و کلن سازی DNA را ایجاد کند.

اما واتسون چگونه توانست به شکل مولکول DNA پی ببرد؟ او شکل آن را نه در بیداری بلکه در خواب به صورت پله های مارپیچی مشاهده کرد. شکل مارپیچی راه پله بسیار شبیه شکل DNA بوده و رشته های DNA به صورت مارپیچی در هم تنیده شده اند. این شکل توسط مطالعات بعدی او و همکارش کریک، تایید شد. او به جهت این اکتشاف و کارهای بعدی خود موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیولوژی در سال ۱۹۶۲ شد.

همچنین بخوانید:   خطرات دانستن آینده

 

رویاهای صادقه

 

۲- ساختار اتم

حتما نام نیلز بور را در کنار نظریات او در مورد ساختار اتم شنیده اید. از او گاهی با نام پدر مکانیک کوانتومی یاد می شود. او بسیار علاقه داشت که تمام بخش های اتم را شناخته و روابط ذرات آن را با هم درک کند. در سال ۱۹۱۱ در طی رویاهای متوالی، ساختار اتم را به صورت شفاف مشاهده کرد. او ابتدا هسته اتم و سپس الکترون هایی که مرکز را احاطه کرده اند را مشاهده کرد. پس از مشاهده این خوابها به میز کار خود بازگشت و سعی کرد دلایل علمی برای این ساختاری که دیده بود پیدا کند. کار او باعث کلید خوردن شاخه ای در علم فیزیک شد که به ما درک بهتری از جهان فیزیکی کوچک اطرافمان را می دهد.

۳- سرعت نور

کشف سرعت نور یکی از تاثیرگذارترین مباحث علمی در دنیا است. اینشتین معادله فیزیکی سرعت نور را کشف کرده و سپس بر اساس آن نظریات جدیدی بنا شدند و مسیر علم فیزیک را تغییر دادند. اینشتین ادعا کرد که درک او از این قضیه از یک رویای صادقه واضح شروع شد. در رویا او به سمت یک کوه در حال سورتمه سواری بود و به قدری سریع پیش می رفت که به سرعت نور نزدیک شده بود. شکل ستاره ها نسبت به موقعیت او دچار تغییر شده بودند.

این خواب موجب شد که او به این درک برسد که سرعت، نسبی است. از آن زمان، دانشمندان زیادی مطالعات و بررسی های گوناگونی انجام داده اند و به یافته او رسیده اند.

همچنین بخوانید:   اثر مخرب الکل و مواد مخدر بر هاله انرژی شما

۴- انتقال دهنده های شیمیایی بین اعصاب

لویی دانشمندی است که توانست بفهمد ارتباطات بین سلول های عصبی چگونه توسط انتقال دهنده های شیمیایی ممکن است. او در سال ۱۹۲۱ رویای صادقه ای دید که در آن نحوه ارتباط بین دو نورون به واسطه مواد شیمیایی انجام می شد. بعد از دیدن رویا او بلافاصله خواب خود را یادداشت کرد ولی همان روز یادداشت خود را گم کرد اما خوشبختانه همان رویا را شب بعد مشاهده کرد و توانست جزئیات را مجددا یادداشت کند. این یافته او منجر به دریافت جایزه نوبل شد.

قدرت رویاها

بنابراین رویاها فقط صحنه های تصادفی و بی مفهوم نیستند و گاهی می توانند چنان به واقعیت نزدیک باشند که حتی منجر به گرفتن جایزه نوبل علمی نیز شوند. از رویاها می توان ایده ها و اکتشافات زیادی گرفت. متاسفانه بسیاری از آنها فراموش می شوند و اگر رویای مهمی هم دیده باشیم ممکن است چیزی به یادمان نیاید.

به علاوه بسیار مهم است که در طول روز نیز به ایده های مهم و بزرگ فکر کنید تا در خواب هم ایده های بزرگ مرتبط به حوزه کاری تان را مشاهده کنید. همان طور که در مثال های بالا دیدید دانشمندان فوق، شب و روز برای به ثمر رسیدن مطالعات خود تلاش کرده بودند و ناخودآگاه آنها متوجه اهمیت موضوعاتی که به آنها می پرداختند شده بود و اطلاعات کیهانی را برای تکمیل مطالعات آنها جمع آوری کرده تا از دسته رویاهای صادقه علمی تاثیرگذار باشند.

 

مقالات مرتبط

همچنین بخوانید:   رهایی از مردان سایه
نیلوفر
نیلوفر
- دانشجوی روانشناسی بالینی و مترجم. - وظایف: مشارکت در ترجمه مقالات ماورایی و روانشناسی برای سایت - علایق: علوم ماورا و مراقبه، روانشناسی بالینی، فلسفه، روانشناسی عمومی، قانون جذب، شمنیسم، عرفان و ...
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین
Inline Feedbacks
View all comments
ashkan
مهمان
ashkan
5 سال قبل

عالی بود….اگه سعی کنید کنترل تون (آگاهیت نسبتا بالا)رو تو خواب بیشتر کنید….بهتر نتیجه میگیرین و روشن تر و…

رفتن به نوار ابزار