قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس آموزش وردپرس
مراقبه
چگونگى تأثير مراقبه بر ذهن و جسم
ژانویه 3, 2021
جادوی سیاه
ارتباط مذموم برخی جادوگران سیاه با هتک حرمت
ژانویه 6, 2021

مراقبه ذن چيست؟ | فواید مدیتیشن ذن

ذن

مراقبه ذن چيست؟ | فواید مدیتیشن ذن

مراقبه ذن چيست؟ | فواید مدیتیشن ذن

مراقبه ذِن كه با نام “ذاذِن” هم شناخته شده، يكى از روش هاى مراقبه كردن هست و هدف از اين نوع مديتيشن، توجه و حضور در لحظه ى حال هست. در واقع تمرينى هست براى “فكر نكردن و سكوت درونى”.

در اين مراقبه، بايد در حالت لوتوس يا به شكل چهار زانو بشينيم و كاملاً به درون توجه كنيم. ابتدا چند دم و بازدم عميق انجام ميديم و بعد، به صورت ذهنى با هر تنفس از يك تا ده ميشماريم.

در حين تمرين چه اتفاقاتى ميفته؟

مراقبه ى ذن به شكل بى قاعده اى انجام ميشه. چون در اين روش به شىء خاصى توجه نداريم و فقط توجه ما روى حضور ذهن در لحظه ى حال هست. در اين مراقبه، در واقع دامنه ى توجه خودمون رو گسترش ميديم تا از ادراكات، افكار و عواطفمون آگاه بشيم. اما اين آگاهى به معناى متصل شدن به اونها نيست. يعنى فقط اجازه ميديم بيان و برن، بدون اينكه در اونها غرق بشيم. درواقع هدف اين مديتيشن، همون رسيدن به سكوت ذهنى، آگاهى بدون فكر و مشاهده گر بودن هست.

در مراقبه ى ذن، ميتونيم چشم ها رو نيمه باز يا كاملاً بسته نگه داريم و بايد هر فكر يا حسى كه به ذهنمون خطور كرد رو كنار بزنيم. يعنى اساساً به هيچ چيز فكر نكنيم و اجازه بديم فقط خلاء درونى وجود داشته باشه. با تمرين و مراقبه ى بيشتر، ياد ميگيريم كه چطور ذهنمون رو كنترل كنيم وحتى در بخش ناخودآگاهمون تغييراتى اعمال كنيم. يعنى به مرور ميتونيم، پيش فرض هاى قبلى ذهنمون رو پاك كنيم و بينش جديدى كسب كنيم.

 

ذن

 

فوايد مراقبه ذن

آمار و تحقيقات اخير كاملاً نشون ميده كه مراقبه حيطه ى وسيعى از فوايد رو شامل ميشه از جمله: سلامت روانى، جسمى، رفتارى، عاطفى، معنوى و …
هر چند كه مراقبه ى ذن مزاياى بيشترى نسبت به اكثر مديتيشن هاى ديگه داره ولى خيلى از تحقيقات نشون داده كه مراقبه ها تفاوت اساسى با هم ندارن و شايد فقط يكسرى اختلافات ظاهرى در روش و چگونگى انجام اونها وجود داشته باشه.

اثرات مراقبه ذن بر مغز

سالهاست كه دانشمندان در حال بررسى تأثيرات مراقبه بر ذهن و جسم هستند، مخصوصاً مراقبه ى ذن.

در سال ٢٠٠٨، محققان ١٢ نفرى كه بيش از سه سال تجربه ى تمرين روزانه در مراقبه ى ذن داشتند رو با ١٢ نفر ديگه كه هرگز هيچ مراقبه اى نكرده بودند، مقايسه كردند. از همه ى افراد شركت كننده در اين تحقيق، اسكن مغزى گرفته شد.

اين اسكن ها نشون داد كه مراقبه منجر به فعال شدن مناطقى از مغز، موسوم به “شبكه ى حالت پيش فرض” (به انگلیسی: Default mode network) یا DMN ميشه. همچنين افرادى كه اين مديتيشن رو انجام ميدادن، بعد از اتمام آزمايش خيلى زودتر از بقيه ى داوطلبان، به تنفس عادى خودشون برگشتند. و در آخر مشخص شد، كسانى كه مراقبه ميكنن، توانايى تمركز خيلى بيشترى نسبت به ديگران دارند.

دسترسى به ضمیر ناخودآگاه

یک تحقيق ديگه هم در سال ٢٠١٢ انجام شد، در مورد اينكه آیا مراقبه ى ذن برای دسترسى بهتر به ذهن ناخودآگاه مؤثر هست یا خیر. از گروه اول خواسته شد كه ٢٠ دقیقه مدیتیشن کنند و گروه دوم هم قرار شد مجله بخونند. سپس، همه شرکت کنندگان در يك اتاق مجهز به رايانه، قرار گرفتند.

در صفحه ى رايانه ٣ كلمه به افراد نشون داده شد، سپس به اونها گفتند كه بايد كلمه اى مطرح كنن كه با اين ٣ كلمه مرتبط باشه. همچنین از اونها خواستن تا جواب ها رو تا جايى كه ميتونن سريع تايپ كنند. در نتيجه ى اين آزمايش هم، افرادی که مدیتیشن ميکردن، سریعتر از بقيه كلمه ى مناسب رو نوشتن؛ که نشون دهنده ى دسترسی بهتر اين افراد به ذهن ناخودآگاه هست.

در طى آزمايشات مختلف محققان به این نتیجه رسیدن كه عملكرد مغز در مراقبه كنندگان به مراتب بهتر از افرادى هست كه مراقبه نميكنن و به ويژه “مراقبه ى ذن” می تونه درک بهتری از ناخودآگاه مغزى ما، احساسات و تصميم گيرى ها به عمل بياره.

درمان و ترك اعتياد با مدیتیشن ذن

افرادى كه اعتيادشون رو ترك كردن ممکن هست با مشكلاتى درعملكرد سیستم عصبی خودمختار مواجه بشن. اين سيستم وظیفه ى کنترل عملکردهای غير ارادى بدن رو به عهده داره. مانند: تنفس، ضربان قلب، فشار خون، متابوليسم، هضم و…

تحقيقات نشون داده که حتى ده دقیقه مراقبه ى ذن، باعث بهبود قابل ملاحظه اى در عملکرد سیستم عصبی خودمختار ميشه.

همچنین مشخص شد که اين مديتيشن عملکرد بخش هیپوتالاموس و لوب پيشانى رو به طرز قابل توجهى افزايش ميده. چون اين نواحى نقش خاصی در فعالیت های حرکتی، قضاوت، اراده و… رو داره بنابراين موجب كنترل وغلبه ى بيشتر افراد معتاد روى خودشون ميشه.

بهبود خلق و خو هم يكى ديگه از اثرات اون هست كه اين موضوع هم ميتونه کمک زيادى به مقاومت افراد معتاد در برابر وسوسه ى مصرف مجدد مواد مخدر به همراه داشته باشه.

آيا مراقبه ذن براى شما مناسبه؟

مراقبه ى ذن همیشه هم مورد علاقه ى همه نیست! جالبه بدونيد در یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ داوطلبان به مدت چهار هفته، هر روز نوع خاصى از مراقبه رو تمرين ميكردن. در پایان مطالعه از اونها خواسته شد تا بر طبق نظرشون، انواع مراقبه هايى رو كه انجام دادن، رتبه بندى كنند. سپس مشخص شد، مراقبه با مانترا نسبت به مديتيشن ذن، از ديد داوطلبان رتبه ى بالاترى گرفته و بيشتر مورد علاقه ى اونها بوده.

بنابراين، وقتى صحبت از مديتيشن ميشه، خيلى مهمه كه بدونيم از كدوم روش لذت بيشترى ميبريم، اين يعنى مراقبه ى مناسب با روحيات خودمون رو بايد پيدا كنيم. چون مديتيشن بايد به طور مداوم انجام بشه. پس مهمه كه از انجام دادنش لذت ببريم تا بتونيم براى طولانى مدت اين عادت رو حفظ كنيم.

 

 

+1
Lord Minerva
Lord Minerva
مترجم و علاقمند به حوزه ى روان شناسى و ماوراء
اشتراک
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
رفتن به نوار ابزار