قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس آموزش وردپرس
خواب بدون رویا
خوابِ سالم چيست؟ | چگونه خواب سالم داشته باشیم؟
ژانویه 3, 2021
خواب و رویا
آیا در هنگام خلسه حتما باید دچار خواب آلودگی شوم؟
ژانویه 3, 2021

شناخت قدرت ذهن و نحوه استفاده از آن

سن و قدرت ذهن

سن و قدرت ذهن

شناخت قدرت ذهن و نحوه استفاده از آن

پشت قسمت خودآگاه مغز، شبكه اى از رشته هاى عصبى وجود داره كه منطقه ى ناخودآگاه مغزى رو تشكيل ميده. در ٩٥ درصد از مواقع، اين ناحيه از مغز نحوه ى تفكر، واكنش هاى عاطفى، رفتار و عملكرد ما رو تعيين ميكنه. همچنين زمانى كه تحت انواع فشار هاى روزمره هستيم، اين قسمت از مغز فعال ميشه و نقش خودش رو ايفا ميكنه.

حالا نكته اينجاست كه تمام پاسخ ها و واكنش هايى كه قسمت ناخودآگاه مغز، در شرايط مختلف به ما ارائه ميده، به طور پيش فرض از قبل به صورت يك قالب فكرى يا الگو در اون قسمت وجود داره. مثل كامپيوترى كه تنظيماتش، هنوز تنظيمات پيش فرض كارخونه هست. در ناخودآگاه ما هم تنظيمات، توسط خانواده يا جامعه به صورت پيش فرض ذخيره شده. حالا اين نكته رو در نظر بگيريد كه اكثريت قريب به اتفاق اين تنظيمات و داده ها، تا سن ٦ سالگى در ناخودآگاه ما شكل گرفته!

خوشبختانه شبكه هاى عصبى مغز ما قابليت انعطاف پذيرى و تطابق بالايى داره. يعنى اين كه ما ميتونيم پيش فرض هاى قديمى رو پاك كنيم و داده هاى جديد و منحصر به فرد خودمون رو وارد كنيم.

براى ايجاد تغيير در قالب هاى فكريمون، نميتونيم فقط به خودمون بگيم:

“خب من ميخوام همه ى داده هاى قبليم پاك بشه و از اين به بعد هر چيزى كه من ميگم وارد ناخودآگاه مغزيم بشه!”
درواقع مثل اينه كه انگار داريم به كسى كه مضطرب و نگران هست، ميگيم عيبى نداره ديگه نگران نباش …! پس براى تغيير نياز به آگاهى و استفاده از راهكار هاى درست داريم.

قدرت تجسم…

هر جا كه توجه و آگاهى ميره، انرژى هم به همونجا ميره! حالا چه از این انرژی برای ایجاد یک واقعیت درونیِ جدید استفاده کنیم و خودمون رو در بهترین جايگاه ها تجسم كنيم؛ چه این انرژی خلاقانه رو صرف ترس ها، تصور بدترین اتفاقات، نگرانى ها و… بكنيم، ذهن تفاوتى براى مثبت و منفى بودن داده هاى ورودى قائل نميشه، بنابراين از منظر ذهن، انگار داره در هر دو صورت به ما ميگه: فرمان بردارم سرورم!

پس ذهن ناخودآگاه نميتونه تشخيص بده كه چى واقعی هست و چى نيست. ميتونيد تصور کنید که داريد يك سخنرانی عالى ارائه ميديد، یک قرارداد بزرگ تجاری ميبنديد و… مغز شما همه ى این تجربه ها رو طورى پردازش ميكنه که انگار واقعاً اتفاق افتادن! به این عملكرد مغز، قدرتِ تجسم ميگيم.

تغيير پيش فرض هاى ناخودآگاه

مرحله ى اول: ذهنت رو آروم كن…

براى دسترسى به ناخودآگاه، بايد از دروازه ى خودآگاه مغزى عبور كنيم. اينكار زمانى ميسر ميشه كه ما ذهن ساكت و آرومى داشته باشيم، بدون هيچ فكر و تجسمى. يك سكوت و خلاء درونىِ يكپارچه.

ما ٦ نوع امواج مغزی داریم. در حالت عادى و بيدارى، مغز در محدوده ى امواج بتا قرار گرفته. در اين طول موج، آشفتگى و هرج و مرج فكرى زيادى وجود داره. در این حالت، هیچ اطلاعات جدیدی نميتونه در ناخودآگاه مغز وارد و ذخيره بشه.

بنابراین مغز بايد روى طول موج ديگه اى قرار بگيره. برای شروع، در ابتدا چشم ها رو ببنديد و بدون تمركز كردن و فشار آوردن به خودتون، سعى كنيد فقط به جريان دم و بازدم تنفستون “توجه” داشته باشيد. ميتونيد با آرامش روى مبل بشينيد يا در جايى دراز بكشيد، چون عضلات بدن بايد كاملاً ريلكس و منبسط باشند. چند دقيقه ى اوليه رو فقط صرف توجه به عمل نفس كشيدن كنيد.

در اين حين ممكنه “ذهن” هجومى از افكار و عواطف رو به سمت شما بياره و حواستون رو كلاً پرت كنه. اگه افكار به سراغتون اومد، مقاومت نكنيد و به اونها اجازه بديد بيان، چون فقط كافيه به اونها متصل نشيد و اصطلاحاً اونها رو نگيريد. در اين صورت خود به خود ميرن و محو ميشن. سپس دوباره به جريان تنفس توجه كنيد و كم كم شروع كنيد به دم و بازدم عميق تر.

با اين روش تنفسى، درواقع داريد از سیستم عصبی مرکزی يا خودآگاه عبور ميكنيد و وارد حالت پاراسمپاتیک يا ناخودآگاه ميشيد! در اين حالت امواج مغزى كند تر ميشن و وارد طول موج آلفا و سپس تتا ميشيد. مثل هيپنوتيزم! چون موقعى كه هيپنوتيزم ميشيد هم دقيقاً روى همين طول موج ها قرار داريد.

مرحله ى دوم: روى خواسته هات تمركز كن…

هيچ وقت در مورد چيزهايى كه نميخوايد اتفاق بيفتن، فكر نكنيد. اگر مغز رو مثل یک هواپیماى اتوماتيك و بدون خلبان فرض كنيم، براى رسيدن به مقصد مورد نظرمون، بايد فقط اسم مكانى كه مقصدمون هست رو به اون بگيم، نه مقاصدى كه نميخوايم به اونها برسيم! چون براى مثال اگه اسم مكانى كه نميخوايم رو عنوان كنيم، هواپيما ما رو دقيقاً به همونجا ميبره… اين دقيقاً همون كاريه كه مغز در اين راستا انجام ميده.

مرحله ى سوم: به بهترين نسخه از خودت تبديل شو…

همون طور که گفته شد ضمیر ناخودآگاه ما تفاوت بین واقعیت و خيال رو تشخيص نميده. ما یک منبع درونى عظيم و قدرتمند به نام قدرت تخیل داريم و با استفاده از اين قدرت ميتونيم زندگيمون رو در بهترین حالت تجسم کنیم. در ابتدا بايد تصویر واضح و روشنى از آینده و خواسته هامون داشته باشيم و تصور كنيم كه داشتن اين اهداف چه احساسى در ما ايجاد ميكنه. وقتى این کار رو انجام بديم، انگار داريم شروع به تجربه ى جديدى از بودن و حضورمون در جهان هستى ميكنيم. درواقع داريم باور ها و ديدگاهمون درباره ى جهان هستى رو به روش انحصارى خودمون تغيير ميديم و “تونلِ واقعيتِ” جديدى براى خودمون ميسازيم كه همه ى اينها رو وارد ضمير ناخودآگاهمون كنيم.

مرحله ى چهارم: تكرار، تكرار، تكرار و….!

ذهن ما به صورت الگویی و تکراری کار ميكنه. مثل رانندگى، يادگيرى كامپيوتر، يادگيرى زبان و… كه همه رو فقط با تمرين و تكرار ميتونيم ياد بگيريم. “ارسطو” يكى از بزرگترين فيلسوفان يونان باستان در اين رابطه جمله ى معروفى داره؛

“ما همان چيزى هستيم كه مدام آن را انجام ميدهيم، خوب بودن يك عمل نيست بلكه فقط يك عادت است.”

بنابراين تعالی در اثر عادت هست. پس اگر به طور مداوم هر روز ويژگى هاى شخصيتى كه ميخوايد داشته باشيد و اهدافى كه در زندگيتون ميخوايد به اونها برسيد رو با چاشنى احساساتى كه در شما پديد ميارن، تجسم کنید، به زودی متوجه تغییرات بزرگى در الگوهاى فكرى پيش فرض و قديمى، احساسات و اراده ى خودتون ميشيد.

مرحله ى پنجم: تماميت درونى داشته باش…

شما ميتونيد به سطح بالايى از عملكردها و در نتیجه به موفقیت هاى چشم گيرى در زندگيتون برسید و ضمير ناخودآگاهتون رو دقيقاً مطابق با ميل خودتون برنامه ريزى كنيد؛ اما يادتون باشه که بدون تلاش و كوشش و عمل در راستاى اونها، چيزى جز بيهوده تلف كردن عمر و فرصت ها و زندگى كردن در خواب و خيال، نيست. بنابراين بايد با تماميت و يكپارچگى درونى در مقابل خواسته هاتون قد علم كنيد. و همه ى جوانب مسائل رو در نظر بگيريد و با تمام وجود به سمت اونها قدم برداريد.

 

 

+5
Lord Minerva
Lord Minerva
مترجم و علاقمند به حوزه ى روان شناسى و ماوراء
اشتراک
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
رفتن به نوار ابزار