قبلا در پست رفتارهای جذاب کننده یک انسان، در مورد هنر شنونده خوب بودن به طور مختصر توضیح داده شد. شنونده خوب بودن می تواند دیگران را به شما نزدیک کرده و روابط اجتماعی شما را ارتقا بخشد. به علاوه می توانید اطلاعات زیادی را با گوش سپردن به صحبت های دیگران به دست بیاورید و آنها را مشتاق به ادامه صحبت ها کرده و در نتیجه کسب اطلاعات بیشتر کنید.
ولی چگونه بفهمیم که شنونده خوبی هستیم؟ در زیر به تعدادی از علائم مربوط به شنونده خوب بودن اشاره می شود:
مردم اغلب به سخنان کسی که حرف می زند توجهی نمی کنند و معمولا حواسشان به موارد زیر پرت است:
– اینکه بعد از او چه بگویند
– به تلویزیون یا ساعت نگاه می کنند
– در ذهن خود به خیال پردازی های روزانه مشغول هستند
اگر سعی کنید به صورت فعالانه به صحبت های فرد مقابلتان گوش دهید در این صورت راحت تر می توانید مطالب مهم لا به لای سخنان او را به ذهن سپرده و از احساسات و مقاصد مخفی آنها با خبر شوید.
مهارت جایگزینی خود در قالب فردی دیگر مهارتی است که با تمرین تقویت می شود. وقتی در این امر ماهر شوید سریع تر می توانید مقاصد و احساسات آنها را درک کرده و به کمک آنها بشتابید.
یک شنونده خوب سعی می کند علاوه بر اینکه به محتوای سخنان فرد گوش دهد به حالات بدن او و نحوه بیان کلمات توجه کند. اینکه کدام کلمات را بلندتر یا آهسته تر گفت…آیا موقع گفتن برخی جملات، نگاهش به سمت خاصی بود و یا تنش و گرفتگی در بدنش حس می کرد و … با دقت به این حرکات می توان اطلاعات زیادی را از میزان احساسات و حتی راست و دروغ بودن سخنان مخاطب به دست آورد.
شنوندگان ماهر به جای اینکه تمام مدت به چهره شخصی که صحبت می کند زل بزنند سعی می کنند با استفاده از زبان بدن، مخاطب را متوجه این کنند که حرفشان مهم است و مشغول گوش دادن آن هستند. برای مثال هر از چند گاهی سرشان را تکان می دهند و یا علائم ناراحتی و خوشحالی در صورتشان بسته به سخنانی که مخاطب می گوید ظاهر می شود.
یک شنونده خوب وقتی فردی در مورد چیزی که بر خلاف باورهای اوست صحبت می کند خونسردی خود را حفظ کرده و به خوبی می داند که حرف های طرف مقابل ممکن است مربوط به تجارب قبلی، منابع مطالعاتی متفاوت و تاثیرگیری از دیگران و … باشد.
شنونده ماهر سعی می کند خودش را جای فرد بگذارد و کنجکاوانه صحبت های او را گوش دهد. ممکن است یک سری از عقاید مربوط به شخص در اثر شرم و گناه و جهل شکل گرفته باشند که در این صورت شنونده سعی می کند با دلسوزی به کمک شخص بپردازد و راه صحیح تری را به او نشان دهد.