قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس آموزش وردپرس
انواع روح
روح بخاری چیست؟ تعریف روح بخاری در بین فلاسفه اسلامی
ژانویه 6, 2021

چگونه در هفت مرحله بر تنبلى غلبه كنيم

تنبلی

چگونه در هفت مرحله بر تنبلى غلبه كنيم

همه ميدونيم كه كمى استراحت و فاصله گرفتن از كار و فعاليت روزانه، براى تجديد قوا و انرژيمون لازم و ضرورى هست. اما اگر از حد تعادل خارج بشيم و مدام تمايلى به تحرك و فعال بودن نداشته باشيم، قطعاً دچار تنبلى شديم!

اما به راستى چرا بعضى از ما با اينكه كلى كار براى انجام دادن داريم، تنبل و بى تحرك ميشيم؟
اين اتفاق، دلايل مختلفى ميتونه داشته باشه. مثل ترس از شکست، عدم انگيزه ى كافى، كار هاى زياد و طاقت فرسا و… دلیل اون هر چى باشه، وقتشه که راههای غلبه بر تنبلی رو بشناسيم.

در این مقاله ميخوايم به چند نکته ى ساده و كاربردى برای غلبه بر تنبلی و بازدهى بيشتر، اشاره كنيم.

۷ مرحله برای غلبه بر تنبلی

١_ سنگ بزرگ، علامتِ نزدن هست…!

درسته كه يكى از دلايل تنبلى، نداشتن هدف و انگيزه ى كافى هست؛ اما از طرفى هم تعیین اهداف به دور از واقعيت و بيش از حد بزرگ ميتونه باعث بشه كه فقط در جا بزنيد يا حتی ممکنه شما رو در چرخه اى از بی انگیزگی، كسلى و حس گناه به دام بندازه. بنابراین اهداف باید قابل دستیابی و تحریک کننده باشند.

نوشتن ليست روزانه ى وظايفى كه در همون روز بايد انجام بديد خيلى ايده ى خوبيه اما به شرطى كه یک طومارى از اهداف كمال گرايانه و غير قابل دستيابى براى خودتون ننوشته باشيد. چون نه تنها طاقت فرساست بلكه ميتونه باعث بشه كه كلاً همه ى وظايف موجود در لیست روزانتون رو نادیده بگيريد و در اون روز كاملاً منفعل بشيد. در عوض براى اينكه بتونيد درست برنامه ريزى كنيد، موارد زیر رو از خودتون بپرسید:

• انجام فلان كار، چه نتيجه اى ميتونه برام داشته باشه؟
• آیا از انجام دادن این کار لذت ميبرم؟
• چرا انجام اين كار، ضرورى هست؟

به اين شكل ميتونيد اهداف روزانه، هفتگی و ماهانه خودتون رو به قدم هاى كوچك تر و قابل دسترس تقسیم کنید تا بتونيد قدم به قدم به سمت اهداف بزرگتون پيش بريد.

٢_ برنامه ريزى كنيد

يك برنامه ى مشخص و زمان بندى شده ميتونه شما رو به طور دقيقى جهت دهی كنه. حتی اگر در طى مسیر مانعی سر راهتون به وجود بياد، چون از قبل برنامه ريختين، نميتونه خللى در اهدافتون ايجاد بشه.

مثلاً ممکنه بخوايد رژيم غذايى سالمى رو براى خودتون در نظر بگيريد. بنابراين در ابتدا بايد اهداف و خواسته هاى كوتاه مدتتون رو مشخص كنيد که و طبق اون برنامه ريزى كنيد؛

• در هفته ى اول چه غذاهايى براى خوردن در نظر بگيرم؟
• آیا موقع ناهار از سبزیجات استفاده کنم، یا اول کربوهیدرات رو از صبحانه ام حذف کنم؟

به همين ترتيب پيش بريد و براى اجرای اونها منتظر “زمان مناسب” نباشيد. حالا كه برنامه ريزى كرديد پس بايد از همين لحظه شروع كنيد.

٣_ با افراد مسئوليت پذير معاشرت كنيد

هم نشينى با افراد مسئوليت پذير ميتونه حس مسئوليت شما رو در قبال کارهای نيمه كارتون برانگيخته كنه. چون اين افراد سابقه ى رسيدن به اهدافشون رو دارن و با تجربه هستند. اونها ميدونن كه چطورى بايد شما رو از احساسات رخوت انگيزى که به علت بی انگیزگی و تنبلی براتون به وجود اومده، بیرون بکشند.

٤_ منظم و دقيق باشيد

یکی از بزرگترین موانع ایجاد انگیزه، شرايط نامناسب محیطی هست كه در اون قرار داريد. پس محیط اطراف شما باید به دور از سر و صدا، شلوغی و هر چيزى كه حواستونو پرت كنه، باشه. پس بايد مكان مشخصى براى انجام كارهاتون در نظر بگيريد.

٥_ ورزش كنيد

شواهد زيادى تا حالا به ما ثابت كرده که ورزش كردن يكى از مؤثر ترين روش ها براى غلبه به تنبلی و افزايش انگیزه هست. مخصوصاً ورزش هاى هوازى كه باعث ميشه خون بيشتر در بدن ما پمپاژ كنه و درواقع همين موضوع باعث ميشه، انرژی بیشتری در طول روز داشته باشيم.

٦_ خودتون رو تشويق كنيد

سخت گيرى افراطى رو كنار بذاريد و نگاه واقع بينانه اى نسبت به مسائل داشته باشيد. شما يك انسان هستيد و نميشه يك شبه به همه چیز رسيد. با هر قدم کوچکى كه به سمت اهدافتون برميداريد، به خواسته هاتون نزديك و نزديك تر ميشيد، پس به خاطر هر زحمتی که می کشید به خودتون روحيه بديد و خودتون رو دست كم نگيريد. مثلاً به جای گفتن جملاتی مانند:
“من ميدونم که نميتونم این کار رو انجام بدم”
به خودتون بگيد:
“این موضوع برام يه چالش جالبه و من بهترینم رو ارائه ميدم”

٧_ خلاقيت به خرج بديد

بعضى وقت ها ممكنه شرايط یکنواخت بشه و كارى رو كه بايد انجامش بديم، به نظر كسل كننده بياد و درنتيجه اش ما اون انگیزه ى لازم برای شروع رو نداشته باشيم، در اين صورت از قدرت خلاقيتتون استفاده كنيد. مثلاً به خودتون جایزه بدهید! چون وقتی بدونيد يك اتفاق خوب قراره در قبال كاراهايى كه به نظرتون سخت مياد، براتون بيفته، غلبه بر تنبلی آسون تر ميشه.

 

 

+3
Lord Minerva
Lord Minerva
مترجم و علاقمند به حوزه ى روان شناسى و ماوراء
اشتراک
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
رفتن به نوار ابزار