قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس آموزش وردپرس
صدای جن
صدای جن | صدای حرف زدن جن
اردیبهشت ۲, ۱۳۹۷
دست راستی و دست چپی
مسیر دست راستی و دست چپی چیست؟
اردیبهشت ۲, ۱۳۹۷

مشکل عدم تمرکز فکر و تمرین تقویت تمرکز فکر

مشکل عدم تمرکز فکر و تمرین تقویت تمرکز فکر

مشکل عدم تمرکز فکر و تمرین تقویت تمرکز فکر

مشکل عدم تمرکز فکر و تمرین تقویت تمرکز فکر

بیشتر افراد از نبود تمرکز فکر و حواس پرتی در حین انجام کارهاشون شکایت دارن. میانگین قدرت تمرکز افراد از سال ۲۰۰۰ تا کنون از ۱۲ ثانیه به ۸ ثانیه کاهش پیدا کرده و دلیلش شاید استفاده فراگیرتر از تکنولوژی مثل گوشی همراه و برنامه های متنوع اون هست که باعث شده همون میزان سکوت درونی که افراد داشتن هم از بین بره و قدرت کنترل فکر در اونها کاهش پیدا کنه (منبع تحقیق: مایکروسافت کراپ).

طول قدرت حفظ تمرکز در ماهی قرمز در بدترین حالت ۹ ثانیه هست و این نشون میده که ما توانایی تمرکزمون حتی از ماهی قرمز هم کمتر شده.

خوشبختانه افزایش قدرت تمرکز یک چیز اکتسابی هست و با تمرین مراقبه میتونید اون رو بهبود ببخشید. راهبانی که ساعتهای زیادی از روز رو به مراقبه میپردازن لوپ پیشانی اونها که مربوط به حفظ قدرت تمرکز هست بزرگتر هست و بنابراین تمرینات تمرکز میتونه تاثیراتی زیادی حتی بر روی بافت مغز بذاره.

راه های مختلفی برای تقویت تمرکز فکر هست از جمله خیره شدن به شمع یا توجه به تنفس، شمردن تعداد گام ها، مراقبه روی معانی و اذکار و …

در حالت عادی توجه ما به صورت خودکار هست یعنی مغز شما به طور اتوماتیک به مسائلی که فکر میکنه مهم هستن توجه میکنه. مغز ما در هر ثانیه ۴۰۰ میلیارد اطلاعات رو پردازش میکنه ولی ما تنها از ۲۰۰۰ تای اون آگاه هستیم. تمرکز و توجه در ما یک منبع محدوده و بنابراین مغز ما میاد موردی رو پیدا میکنه که ارزش توجه بیشتری داره. بقیه اونها رو به سطح آگاهی ما نمیاره.

همچنین بخوانید:   تشخیص دروغگو در چند مرحله ساده

همین الان که دارید این مقاله رو میخونید هزاران اتفاق داره دور و بر شما رخ میده که ازش آگاه نیستید و یا توجهی بهشون نمیکنید. برای مثال چشماتونو ببندید و ببینید که چه صدایی رو میشنوید؟ صدای تلویزیون، ساعت، پرنده، صحبت افراد و …

ولی در حالت از اون صداها باخبر نبودید چون مغز شما اونها رو مهم نمیدونست و بنابراین توجه شما رو فقط به سمت این مقاله آورده بود. همینکه شما چشماتونو بستید و سعی کردید خودتون به اون صداها توجه کنید در واقع یک توجه آگاهانه بود و دیگه اجازه ندید مغزتون به صورت خودکار، منبعی رو برای توجه شما انتخاب کنه. شما چه بخواید چه نخواید مغزتون همیشه در حال پردازش اون صداها و میلیاردها جزئیات دیگه بوده ولی شما رو مطلع نمیکنه چون می دونسته براتون مهم نیستن و فقط باید از چیزهای خاصی آگاه بشید و روی اونها تمرکز کنید.

برای افرادی که تمرکز کردن روی یک چیز مثل شمع و تنفس و …. سخت هست تمرین توجه همگانی به چیزها مورد خوبیه. یعنی سعی کنید از یکی از حسهاتون استفاده کنید مثل بینایی و هر چیزی که جلوتون هست رو بهش توجه کنید یا حس شنوایی و … و یا اینکه وقتی دارید غذا میخورید به جزئیات غذا نگاه کنید. وقتی در کنترل فکر به سمت موارد بیرونی مهارت پیدا کردید کم کم روی افکار درونی تون توجه کنید و از کیفیت اونها با خبر بشید.

کم کم میتونید مراقبه تون رو به این صورت ترتیب بدید. ابتدا به جریان تنفستون توجه کنید. هر فکری که اومد اون رو انالیز نکنید ولی سرکوبشم نکنید. همون طور که هست بپذیریدش. کم کم خودش محو میشه. سپس توجهتون رو به سمت تنفستون ببرید. وقتی ذهن شما قوی بشه افکار کمتر میشن و دوره تمرکز فکر شما بیشتر و بیشتر میشه. برای اینکه تغییرات رو به صورت محسوس حس کنید باید چندین ماه تمرین کرده باشید. این طوری نیست که یهو فرداش قدرت تمرکزتون چند برابر بشه. تمرین رو روزی ۵ الی ۱۰ دقیقه انجام بدید. بیشتر هم که باشه چه بهتر.

همچنین بخوانید:   تقلید رفتارهای گاوهای شیرده

 

مقالات مرتبط

admin
admin
درباره ردای سیاه (ادمین): تمرین کننده و نشر دهنده علوم روحی و روانشناسی (بیشتر)
اشتراک
اطلاع از
guest

3 دیدگاه ها
قدیمی ترین
جدیدترین
Inline Feedbacks
View all comments
Someone
مهمان
Someone
5 سال قبل

من موقع تمرکز صدای نویز مانندی می شنوم که با عمیق تر شدن مدیتیشن صدای اون هم بیشتر می شه

علت این چی می تونه باشه؟

علی خانی (مشاور سایت)
ادمین
Reply to  Someone

با سلام
به پست شنیدن اصوات در مراقبه مراجعه نمایید.

YASMIN
مهمان
YASMIN
4 سال قبل

سلام از نظر من برای داشتن تمرکز یک ذهن فوق العاده قوی و یک فرد پر انرژی میخواد

رفتن به نوار ابزار