قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس آموزش وردپرس
سادیسم و سادیست
سادیسم چیست؟ چگونه از افراد سادیست در امان باشیم؟
جولای 28, 2020
مصرف توهم زا و داشتن تجارب ماورایی
چه بیماری ها و اختلالات روانی باعث توهم زدن می شوند؟
جولای 28, 2020

مشکل اعتیاد به فال

فالگیر

فالگیر

مشکل اعتیاد به فال

در دنیای امروزه ما می توانیم به دلیل پیشرفت تکنولوژی و در اختیار قرار گرفتن آسان اطلاعات، به راحتی به تقریبا به هر چیزی که می خواهیم دست پیدا کنیم. این موضوع در مورد پیدا کردن فال گیر ها و یا گرفتن انواع فال نیز صادق است.

شاید هر کس کنجکاو شده باشد که برای خود فال بگیرد و یا پیش یک فالگیر برود که مسئله ای عجیب نیست ولی درست مانند هر چیز دیگر اگر در آن افراط شود باعث ایجاد اعتیاد و ابتلا به عواقب منفی آن می شود.

اعتیاد به فال موضوعی است که زیاد در مورد آن بحث نشده است ولی خوشبختانه کتابی انگلیسی به نام Psychic Junkie: A Memoir نوشته شده است که در آن بخشی از خاطرات خانمی به نام سارا لیزز در مورد ملاقات روزانه او به فال گیران و اعتیاد او در این زمینه و خرج های هزاران دلاری که باعث ایجاد مشکل در شغل او نیز شده آمده است. او گفته است با اینکه دارای تحصیلات بالا بوده است ولی اعتیاد و علاقه دیوانه واری به فال داشته است.

علائم اعتیاد به فال

اعتیاد و وابستگی به فال می تواند هر کسی را مبتلا کند آن هم بدون توجه به سن، موقعیت، تحصیلات و درآمد. اگر نشانه های زیر را دارید احتمالا به فال گیران وابستگی و اعتیاد پیدا کرده اید:

– مراجعه به فال گیران بیش از دو بار در سال در مورد یک موضوع مشابه.
– شما در فرا رسیدن موقعیت های خاص بی تابی می کنید و به جای اندیشیدن در مورد رفع مشکلات می خواهید زودتر به نزد یک فالگیر بروید تا نتیجه را زودتر بدانید.
– مراجعه به چندین فالگیر برای مطمئن شدن از جواب یا گرفتن جوابی که دلخواه شما است.
– شما بدون آنکه تغییری در زندگی خود ایجاد کنید در مورد یک موضوع مشابه مدام به فالگیران مراجعه می کنید تا بدون آنکه تغییری کرده باشید جوابی بهتر بگیرید.
– در مورد مسائل پیش پا افتاده نیز به فال گیران مراجعه می کنید و زحمت تفکر و تعقل به خود نمی دهید.

چه چیزی باعث اعتیاد به فال و فال گیران می شود؟

اعتیاد به فال بسیار پیچیده است و دلیل آن می تواند به نوع شخصیت و شرایط افراد مبتلا برگردد. بعضی از افراد مستعد گرفتار شدن در رفتارهای اعتیادآور هستند چون ترکیبات شیمیایی موجود در مغز آنها توانایی مقاومت در برابر برخی از محرک ها را ندارد و باید حتما شخص آن کارها را انجام دهد تا احساس آسودگی کنند. از دلایل دیگر اعتیاد به این موضوع می توان به استرس و افسردگی اشاره کرد.

افرادی که مدام نگران آینده و نتیجه اعمالی که انجام می دهند هستند چنانچه باور داشته باشند یک فال گیر می تواند نتیجه کار را درست بگوید به احتمال خیلی زیاد این فرصت را از دست نمی دهند حتی اگر به قیمت خالی شدن جیب آنها تمام شود.

افرادی که در تصمیم گیری ضعیف هستند و حمایت کافی از طرف خانواده و دوستان ندارند به فال گیران مراجعه می کنند تا به جای آنها فکر کنند و تصمیم بگیرند. البته مشاوره اولیه با یک فالگیر شاید مفید باشد ولی اینکه نتوانید هیچ گونه تصمیمی بگیرید و مدام به آنها مراجعه کنید صحیح نیست.

عامل مهم دیگر در اعتیاد به فال، ترس از چیزهای ناشناخته است. وقتی شما می توانید تصمیمات مختلفی در مورد چیزی که در مورد آن مطمئن نیستید بگیرید آن وقت احتیاج دارید تا یک نفر که احساس می کنید بهتر از شما از نتیجه امور خبر دار است به شما مشورت دهد و خیال شما را راحت کند که انتخاب صحیحی کرده اید. وقتی انسان از نتیجه یک کار با خبر می شود احساس آمادگی عاطفی بیشتری برای رویارویی با آن پیدا می کند. اگر در مورد هر چیزی این حس وجود داشته باشد و این خلاء اعتماد درونی با کمک فالگیر رفع شود در این صورت یعنی اعتیاد به فال به وجود آمده و باید به فکر چاره ای در مورد آن بود.

راه های مقابله با اعتیاد به فال

ترک هر نوع اعتیادی سخت است. در زیر، راه کارهایی معرفی شده تا بتوانید این زنجیره اعتیاد آور را شکسته و کنترل زندگی خود را به دست آورید:

– آیا حس می کنید باید فورا به یک فال گیر مراجعه کنید؟ سعی کنید در برابر این میل با سرگرم نمودن خود با فعالیت هایی که لذت بسیاری از آنها می برید مقاومت کنید. این فعالیت ها باید به قدری ذهن شما را مشغول کند که فکر فال را هم نکنید.

– با خود عهد ببندید تا زیر شش ماه، به هیچ فال گیری مراجعه نکنید. نیت مراجعه نکردن تا مدت زمان مشخص می تواند کم کم این اعتیاد را کم رنگ کرده و حتی به مدت طولانی تری هم این کار را کنار بگذارید.

– علت این میل را پیدا کنید. اگر مشکلی دارید که از کنار آمدن با آن عاجز هستید به دوستان، خانواده و مشاورین پناه ببرید و از ذهن خود نیز برای حل مشکلات استفاده بیشتری کنید. اگر ترس از آینده است و استرس زیادی دارید روش های مدیریت استرس از جمله مدیتیشن و در موارد حاد مراجعه به روانشناس را انجام دهید.

 

 

5 1 vote
Article Rating
2+
نیلوفر
نیلوفر
- دانشجوی روانشناسی بالینی و مترجم. - وظایف: مشارکت در ترجمه مقالات ماورایی و روانشناسی برای سایت - علایق: علوم ماورا و مراقبه، روانشناسی بالینی، فلسفه، روانشناسی عمومی، قانون جذب، شمنیسم، عرفان و ...
اشتراک
اطلاع از
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
رفتن به نوار ابزار