قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس آموزش وردپرس
کاکتوس سن پدرو
اثرات منفی مسکالین و سایلوسبین (کاکتوس سن پدرو و قارچ جادویی)
فوریه 25, 2021
رویابینی
ارتباط فرضیه پیوستگی و آزمون واقعیت
فوریه 25, 2021

آزمون های واقعیت چگونه کار می کنند؟

خواب روشن

آزمون های واقعیت چگونه کار می کنند؟

آزمون واقعیت یا Reality check یا تست خواب، یه روش بسیار معمول و موثر برای رویابینی آگاهانه یا خواب روشن هست. در آزمون واقعیت یا تست خواب قراره کاری کنید که بفهمید در حال حاضر بیدارید یا خواب. نوع رایج اون عبور دادن انگشت از دست کف دیگه هست. اگه انگشت شما عبور کرد یعنی دارید خواب و رویا می بینید و اگه عبور نکرد یعنی بیدار هستید. ما نمی تونیم این کار رو به صورت انتخابی داخل رویا انجام بدیم چون در حالت عادی حق کنترل کارهامون رو در رویاها نداریم. ولی می تونیم از این مزیت استفاده کنیم که هر کاری رو موقع بیداری به تعداد زیاد انجام بدیم بخشی از عادات ما میشه و به احتمال زیاد، همون عادات رو داخل رویاها انجام میدیم. برای مثال ما یک عمر عادت کردیم که روی زمین راه بریم. تقریبا داخل هر رویا هم یه زمینی هست که روی اون راه بریم در حالی که اصلا محیط رویا نیازی به راه رفتن روی سطح زمین نداره. پس چیزهایی که در بیداری به طور معمول و عادت گونه انجام میدیم همونها رو در رویاها هم انجام میدیم.

 

آزمون واقعیت

 

کارهای عادی روزانه ما ممکنه کمکی به آگاه شدن در رویاها نکنن مثل همون حالت راه رفتن روی زمین مگر اینکه به طور خدادادی بتونید قدرت رویابینی داشته باشید و به تمرین نیاز نداشته باشید. بقیه افراد باید تمرین های رویابینی انجام بدن.

پس چه عادت هایی در روز به ما کمک می کنه که در خواب، آگاه بشیم و رویای خودمون رو کنترل کنیم؟

یکی از مهم ترین اونها عادت کردن به انجام آزمون واقعیت هست. ولی چرا با عادات دیگه فرق دارن؟ چون قراره چیزهایی رو با تست خواب یا آزمون واقعیت بررسی کنید که دقیقا تفاوت خواب یا بیدار بودن شما رو نشون میده. دیگه مثل مثال راه رفتن روی زمین نیست که هم در بیداری و هم در رویاها شبیه هم باشن. یک نمونه آزمون واقعیت می تونه کنترل عبور هوا از سوراخ های بینی باشه. در بیداری وقتی بینی مون رو می گیریم نمی تونیم نفس بکشیم ولی در رویاها به احتمال خیلی زیاد اگه ذهنمون مقاومت نکنه هوا از سوراخ های بسته بینی عبور می کنه و می فهمیم که با چیز غیر عادی مواجه شدیم. پس می فهمیم که داریم خواب می بینیم.

برای اینکه این آزمون های واقعیت رو در رویاها بتونیم انجام بدیم همون طور که گفته شد باید از تکرار اونها در بیداری شروع کرد تا تبدیل به عادت بشن. تا وقتی تبدیل به عادت نشن ممکنه رویای زیادی در مورد اونها نبینیم و اون آزمون واقعیت رو در خواب انجام ندیم. می تونید هر نیم ساعت یا ۱ ساعت یک بار از خودتون بپرسید آیا خواب هستید؟ بعد آزمون واقعیت رو انجام بدید. حتما باید به مرحله شک برسید و اطراف رو بررسی کنید چون به افزایش آگاهی شما کمک می کنه. همین آگاهی باعث میشه که گاهی در رویاها بدون اینکه لازم باشه آزمون واقعیت رو هم انجام بدید در اونها آگاه بشید. پس اگه خود آزمون واقعیت، ۳۰ درصد مهم باشه ۷۰ درصد اهمیت ماجرا سر همین پرسش عمیق در مورد امکان خواب یا بیدار بودن شماست. پس چند ثانیه هم سر این نوع پرسش کردن وقت بذارید و بعد آزمون واقعیت رو انجام بدید.

وقتی شما در مورد امکان خواب بودن خود در زمان انجام تست خواب سوال می پرسید و فکری رو با یک عمل همراه می کنید یک پیوند بین دو نیمکره مغز ایجاد میشه و با انجام بیشتر آزمون واقعیت، آگاهی شما هم بیشتر میشه.

بعد از انجام چند روز یا چند هفته این تمرین، در حالی که در خواب و رویا هستید حالات شبیه انجام آزمون واقعیت یا شک کردن به رویاها شروع میشه. ولی وقتی تعداد اونها بیشتر میشه و به آگاه شدن در خواب می انجامه که این تمرین رو خیلی در بیداری انجام بدید. وقتی کاری رو به تعداد بالا در روز انجام میدید چاره ای نداره جز اینکه به خواب شما وارد بشه. چون رویاها تا بخش زیادی شبیه سازی شده دنیای بیداری هستن.

آزمون های واقعیت، بعد از چه زمانی نتیجه می دهند؟

پاسخ به این سوال قطعی نیست. درست مثل این است که بپرسید من و دوستانم کی می تونیم شنا یاد بگیریم؟ شاید هر کدوم از شما سطح توانایی های قبلی فیزیکی متفاوتی داشته باشید و عده ای از شما مستعدتر باشید. در مورد رویابینی هم همین طوره. کیفیت و تعداد انجام آزمون واقعیت هم بسیار تعیین کننده هست.

برای اینکه زمان تقریبی بگییم طبق آمارها و تحقیقات مختلف، معمولا بین ۳ الی ۲۱ روز طول می کشه تا اولین رویابینی آگاهانه رو بعد از تمرین آزمون های واقعیت داشته باشید. برای برخی دیگه هم ممکنه بیشتر طول بکشه برای مثال ۲ الی ۶ هفته. برخی دیگه هم شاید همون روز اول.

عوامل تعیین کننده در میزان پیشرفت شما در رویابینی آگاهانه عبارت اند از:

– میزان تعهد شما به انجام تمرینات رویابینی مثل آزمون های واقعیت
– نحوه درست و صحیح اجرای آزمون واقعیت که باید همراه با افزایش آگاهی و پرسش عمیق در مورد امکان خواب بودن شما باشه
– اینکه تمرینات رو به طور مرتب انجام می دید یا نه
– توانایی طبیعی شما برای کسب مهارت ذهنی جدید
– میزان حضور ذهن و آگاهی و گفتن تلقینات قبل از به خواب رفتن
– حتی میزان فعالیت های فیزیولوژیکی و الکتریکی مغز شما
– نوع تغذیه. برای مثال میزان بالاتر مصرف استیل کولین و مصرف برخی داروهای مهار کننده آنزیم استیل کولین استراز همچون گالانتامین که می تونه احتمال رویابینی رو چند برابر کنه.

برای تصور بهتر از این قضیه فرض کنید که می خواید ورزش اسکی یاد بگیرید. شاید در روزهای اول، چیزهای کمی یاد بگیرید ولی برای مهارت تمام در اون باید مدت خیلی بیشتری تمرین کنید. رویابینی هم مهارته ولی از نوع ذهنی. اون هم به تمرین نیاز داره.

چه قدر طول می کشه با آزمون واقعیت و یا سایر روش های رویابینی، مهارت کامل رو در رویابینی آگاهانه کسب کرد؟

باز هم اول باید عوامل گفته شده رو در نظر گرفت. ولی طبق الگویی مشابه، برای داشتن رویاینی های فراوان و چند بار در هفته، معمولا بین ۳ الی ۶ ماه و حتی یک سال تمرین مداوم و جدی نیازه. البته برای اینکه بشه روی کل رویا کنترل کامل داشت زمان خیلی بییشتری نیازه.

مثال هایی از آزمون واقعیت یا reality checks یا تست خواب و بیداری

می تونید یکی از موارد لیست زیر رو که به صورت ذهنی و عملی، راحت و از قبل توسط تعداد زیادی از افراد تست شدن رو به عنوان آزمون واقعیت انتخاب کنید:

فقط توجه کنید که آزمون های واقعیت، هر کدومشون ممکنه درصد خطا داشته باشن یعنی داخل رویا انجامشون بدید ولی کار نکنن و نتیجه ای بده که فکر کنید بیدار هستید. این طبیعی هست. به خاطر همین اونها رو در بیداری، در هر نوبت، دو بار اجرا کنید تا موقع رویا وقتی اون رو برای بار دوم انجام دادید به احتمال بیشتری جواب بده.

مثال هایی از آزمون واقعیت:

۱- خواندن: سعی کنید بخشی از یک متن رو بخونید. اگه متن تغییر نکرد یعنی بیدار هستید ولی اگه بعد از چند ثانیه جملات به هم ریختن و عوض شدن یعنی دارید رویا می بینید. اگه هر زمان که آزمون واقعیت انجام میدید متن نوشتاری جلوی شما نیست می تونید عدد یا علامت کوچیکی رو روی دستتون بنویسید و به اون توجه کنید.

۲- نگاه کردن به دست ها: وقتی زمان اجرای آزمون واقعیت می رسه به یکی از دستهای خودتون خیره بشید و خوب به تعداد انگشتان و خطوط کف دست توجه کنید. اگه خواب باشید دست ها شکل عجیبی دارن و ممکنه مثلا یه انگشت، کم و زیاد داشته باشید.

 

تست خواب و بیداری

 

۳- فشار دادن انگشت به کف دست: اگه خواب باشید انگشت شما از کف دست رد میشه.

۴- گاز گرفتن خفیف زبان: زبان خودتون رو کمی گاز بگیرید. اگه درد کرد یعنی بیدارید و اگه دردی نداشت یا حس عجیبی داشتید یعنی خواب هستید.

۵- تنفس: سوراخ های بینی رو با انگشتاتون بگیرید. اگه هوا رد شد یعنی خواب هستید.

۶- نگاه کردن به ساعت: در رویاها خوندن اعداد و ارقام به خاطر اینکه بخشی از مغز که مربوط به اون هست خاموشه سخته و متوجه عجیب دیده شدن اعداد میشید و میفهمید که خواب هستید.
بهتره آزمون واقعیتی رو انتخاب کنید که هر جا بتونید انجام بدید. شاید گرفتن بینی وسط جمع و یا نگاه کردن به ساعت وقتی که کسی مشغول صحبته مودبانه نباشه. پس بستگی داره به سبک زندگی خودتون.

چگونه آزمون واقعیت یا تست خواب رو انجام بدیم؟

وقتی سراغ این مراحل برید که نوشتن خواب ها رو شروع کرده باشید و بتونید رویاهایی که در شب دیدید رو به خاطر بیارید.

۱- اول از همه نوع آزمون واقعیت رو انتخاب کنید و برای زمان طولانی، تغییرش ندید.

۲- ایجاد عادت: همون طور که گفته شد باید عادت انجام آزمون واقعیت رو در روز ایجاد کنید. یعنی مثلا هر نیم ساعت یا هر یک ساعت یک بار اون رو انجام بدید. وقتی مبتدی هستید احتیاجه که به تعداد بیشتری اون رو انجام بدید. برای بعضی از افراد، انجام ۸ بار اون در روز کافیه ولی باید سطح حرفه ای تر داشته باشن. به هر حال وقتی کسی مهارت کامل در رویابینی رو کسب کرد باز هم باید آزمون واقعیت رو تا آخر عمر انجام بده و فقط به تعداد کمتر انجام اون نیاز داره. اگه این تصور همیشگی بودن این تمرین برای شما سخته می تونید خودتون رو جای بیماران دیابتی بذارید که مجبور هستن همیشه انسولین تزریق کنن. انجام آزمون واقعیت چند ثانیه ای در برابر اون هیچ به نظر می رسه.

۳- حفظ آگاهی کامل: قبل از اینکه که دارید آزمون واقعیت انجام میدید باید برای چند ثانیه به هیچ چیزی فکر نکنید و فقط به محیط اطراف توجه کنید.

۴- حفظ شکاکیت: همیشه باید در زمان انجام آزمون واقعیت، شک خودتون نسبت به خواب و بیدار بودنتون رو افزایش بدید. ما چیزهایی که در اطراف می بینیم و تجربه می کنیم رو به عنوان حقیقت تضمین شده می پذیریم. پس همین طرز فکر به رویای ما راه پیدا می کنه و در خواب هم به طور تضمین شده فکر می کنیم که بیدار هستیم. ولی اگه به بیداری خودتون رو وضعیت بیداری شک کنید به بیداری در وضعیتی که خواب هستید هم شک می کنید. شاید شک کردن به چیزی که مطمئن هستید، سخت باشه ولی اگه چند بار بیداری کاذب و خواب هایی رو تجربه کنید که فکر می کردید همه چیز واقعی هست اون وقت شک کردن به بیداری در همه حال برای شما راحت تر میشه.

۵- در آخر برای چند ثانیه آزمون واقعیت رو هر دفعه ترجیحا دو بار انجام بدید.

اگه یادتون میره آزمون واقعیت رو انجام بدید به خودتون تلقین کنید راس ساعت مربوطه حتما این کار رو انجام میدید. اگر هم لازم شد از زنگ گوشی و یا آلارم ساعت های مچی استفاده کنید.

 

 

مهدی کریمی
مهدی کریمی
مهدی کریمی. علاقه مند به طب اسلامی، ترجمه مقالات معنوی، انرژی درمانی، دعا درمانی و سایر علوم ماورایی
اشتراک
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
رفتن به نوار ابزار