قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس آموزش وردپرس
چوب آب یابی
چوب آب یابی و استفاده های ماورایی آن
اردیبهشت ۱۹, ۱۳۹۸
تجربه ماورا
تجربه ماورایی – انجام اشتباه حرکات جذب انرژی (نوشته محمد)
اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۸

چرا من احساساتی هستم؟ فرآیند قبول احساسات

احساساتی

چرا من احساساتی هستم؟ فرآیند قبول احساسات

در جوامع پیشرفته بشری، احساسات معمولا یک چیز غیرمنطقی و بی مصرف که می تواند مانع پیشرفت انسان شود در نظر گرفته می شود. ولی حقیقت این است احساسات بخش طبیعی وجود انسان بوده و به هیچ وجه غیرمنطقی نیست.

در واقع منطقی بودن، فقط یکی از ابعاد روان انسان بوده و همه آن نیست. متاسفانه جوامع مختلف به خاطر مهم تر تلقی کردن منطق و ارزش بیش از حد برای آن نهادن موجب ایجاد تعارض های روانی درونی و نامتعادلی در افراد شده و زندگی سالم روانی را در آن جوامع مختل می کند.

 

احساساتی

 

اگرچه ما معمولا به طور آگاهانه انتخاب نمی کنیم که چگونه به طور عاطفی و احساسی واکنش نشان می دهیم ولی این باعث نمی شود که احساسات یک چیز غیرعقلانی باشند بلکه فقط غیرارادی هستند.

تصور می کنیم همه افراد موفق در بیزینس، رئسای شرکت های بزرگ و سود آور و همچنین افرادی در امر تحصیل همگی از قوانین کاملا خشک و منطقی پیروی می کنند ولی همچنان می توان رد و پای انتخاب های عاطفی را در میان آنها دید به طوری که حتی درصد زیادی از موفقیت آنها به پردازش صحیح عواطف خود و تسلط بر آن و همچنین بررسی واکنش احساسی مخاطبین آنها و تصمیم گیری بر اساس آن بر می گردد.

به همین دلیل است که هوش هیجانی گاهی حتی از هوش های چندگانه دیگر در کسب موفقیت مهم تر شمرده می شود.

بدون وجود احساسات نمی توانستیم خودمان را انسان بشماریم. عدم قبول چنین حقیقتی موجب شده است که از خود بپرسیم “چرا من احساساتی هستم؟” و در نتیجه فکر می کنیم مشکلی در مورد ما وجود دارد.

احساسات در ما به دلایل مشخص و مهمی وجود دارند. وقتی صادقانه به آنها گوش دهیم و خرد مخفی زیر هر یک را پیدا کنیم می توانیم به بهترین نحو تصمیم گیری کرده و زندگی خود را اعتلا ببخشیم.

در ادامه این مقاله به شما کمک می شود تا یاد بگیرید چگونه برای احساسات خود ارزش قائل شده و از آنها در جهانی که اهمیت چندانی به احساسات داده نمی شود استفاده کنید.

چگونه احساسات به شما کمک می کند تا روابط خود را با هستی افزایش دهید؟

احساسات و عواطف ما چه مثبت باشند و چه منفی، چیزهایی نیستند که ما در درجه اول انتخاب کرده باشیم. احساسات مختلف در موقعیت های گذرای زندگی به طور مرتب برانگیخته شده و نوسان نشان می دهد و از فعالیت باز نمی ایستد. توجه نکردن به آنها باعث نابودی آنها نمی شود بلکه تعادل زندگی ما را به هم می زند و امکان خودشناسی و واکنش مناسب نسبت به موقعیت ها و افراد را از ما می گیرد. حتی احساساتی که ما آنها را منفی می دانیم مثل ناراحتی، در حقیقت حاوی پیام های مهمی برای ما هستند و این هشدار را می دهند که یک چیز مشکل دارد و نیاز به تغییر می باشد. احساسات مثبت هم نوعی پاداش ذهنی برای تکرار یک کار مثبت و روشی برای قدردانی نسبت به چیزی که در زندگی شما اتفاق افتاده است می باشد.

مراحل پردازش واکنش های عاطفی

بسیاری از ما با احساساتمان به نوعی برخورد نمی کنیم که به درد خود و اطرافیانمان بخورد. عواطف راهی هستند برای ارتباط با ما. در زیر، چهار مرحله ساده پردازش عواطف را که اجازه می دهد احساسات در شما جریان پیدا کرده و مفهوم خردمندانه خود را به شما برساند معرفی می شود.

هنگامی که احساسات مختلف مانند غم، شادی، خشم، ترس و خجالت سراغ شما آمد مراحل زیر را انجام دهید:

۱- به خود اجازه دهید که عواطف و احساسات برانگیخته شده را همان طور که هست تجربه کنید. چه حس فیزیکی در بدن شما ایجاد می کند؟ با چه حالتی از زبان بدن می توانید آن را توصیف کنید؟ با سرکوب آن به خود تاریک خود اضافه نکنید و بگذارید احساسات به شکل خام بروز پیدا کنند.

۲- آن حس چه چیزی را می خواهد به شما بگوید؟ بعد از آنکه اجازه دادید آن احساس خودش را نمایان کند عمیقا بدون هیچ قضاوتی بررسی کنید ببینید که آن احساس دقیقا قرار است چه چیزی را در مورد شما، ارزش ها، اعتقادات، انتظارات، آرزوها و دیدگاه شما بگوید.

۳- چگونه می توانید بر اساس پیام این احساس رفتار کنید؟ وقتی شما عواطف خود را ابراز و کنکاش کردید حالا باید طبق چیزهایی که از این احساس یاد گرفته اید رفتار کنید. آیا می توانید کاری کنید که تعادل را به جهان بر گردانید؟ (مثل بخشش یک نفر یا یاد گرفتن اینکه سخت کوش تر باشید و …). همچنین آیا در صورت تجربه حس شادی، راهی برای تقسیم این حس خوب با دیگران سراغ دارید؟

۴- بعد از آنکه احساستان را برای خود نمایان کردید، معنای آن را کند و کاو کردید و درک کردید حالا نوبت به هضم آن می رسد. هضم یک احساس فرآیند آهسته ای است که به ادراک شما نیاز دارد. تنها وقتی گرد و غبار عاطفی ته نشین شود شما می توانید معنا و ارزش واقعی که یک احساس به زندگی شما آورده است را درک کنید.

 

 

نیلوفر
نیلوفر
- دانشجوی روانشناسی بالینی و مترجم. - وظایف: مشارکت در ترجمه مقالات ماورایی و روانشناسی برای سایت - علایق: علوم ماورا و مراقبه، روانشناسی بالینی، فلسفه، روانشناسی عمومی، قانون جذب، شمنیسم، عرفان و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رفتن به نوارابزار