قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس آموزش وردپرس
اثر مراقبه
شناخت دلايل اغتشاشات ذهنی و نحوه اثر مراقبه | اثرات مراقبه
شهریور ۱۳, ۱۳۹۶
چشم سوم
باز کردن چشم سوم به روش تنفس سایشی
شهریور ۱۳, ۱۳۹۶

مقدمه ای بر مدیتیشن

مقدمه ای بر مدیتیشن | مدیتیشن چیست؟

برای موفقيت در انجام هر گونه عمل از درس خواندن گرفته تا عبادت، لازم است که دارای سطوح بالايي از قدرت تمرکز فکر باشيم که با روشهایی چون مدیتیشن و مراقبه امکان پذیر است.

کسی که قادر باشد تمرکز فکر خود را تا مدت طولانی حفظ کند، در اعمال عبادی و علوم وابسته به ذهن از پرواز روح گرفته تا گشودن چشم سوم، موفق خواهد بود.

ما در زندگی روزمره خود چنان به گردش بی هدف افکار خود عادت کرده ايم که متمرکز کردن ذهن و مدیتیشن حتی برای يک دقيقه هم بسيار دشوار است….

 

می توانيد امتحان کنيد:

چشمان خود را بسته و سعی کنيد تنها به سياهی پشت پلک خود توجه کنيد….
معمولاً پس از حتی ۱۰ ثانيه، ذهن ما به طور خودکار، شروع به فکر کردن در مورد مسائل ديگر را خواهد کرد…

فکر کردن به مسائل متفرقه بد نيست و حتی گاهی دوست داريم در ذهن خود خيالبافی های زيادی کنيم که می تواند موجب نوآوری شود. ولی مشکل آنجاست که هنگامی که می خواهيم تصميم بگيريم ذهن خود را ساکت کنيم و دقايقی در آرامش باشيم، قادر به مهار ذهن خود نيستيم….ذهن ما تحت کنترل ما نيست و به ما سرويس نمی دهد….در واقع مانند شير آبی است که هرز شده و سر می رود….نمی توانيم جلوی آبشار افکار خود را بگيريم…

چه طور می توانيم با اين ذهن سرکش، خدا را عبادت کنيم و يا به کاری که مشغول آن هستيم تمرکز کنيم؟

در حديث است که خداوند فرموده هر کس در نماز، سه بار افکارش منحرف شود، از او روی برمی گردانم زيرا چه چيزی مهم تر از من بوده که به آن فکر کرده است؟
به خاطر همين است که اگر حتی دو رکعت نماز درست در کل زندگی خود بخوانيم از عذاب آتش نجات پيدا می کنيم…در واقع ساير نمازهای ما به دلايل مختلف خصوصا از نوع حواس پرتی و عدم حضور قلب مورد قبول واقع نمی شود. ذهن سرکش ما اجازه اين را نمی دهد که در عبادات خود دارای حضور قلب باشيم.

اما آيا تنها روش تمرکز فکر و مراقبه، خيره شدن به شمع و گوش دادن به تنفس و … است؟

روش های پرورش تمرکز فکر و مدیتیشن در اديان مختلف، انواع گوناگونی دارد. نگاه کردن به شمع و تکرار اصوات و کلمات خاص (مانترا) و نيز توجه به دم و بازدم، از روش های معمول مراقبه و پرورش تمرکز ذهنی در اديان بودايي و هندو هستند. در مسيحيت نيز روش های مشابه گوناگونی در اين امر وجود دارد.
در تعاليم اسلامی، استفاده از ذکر (مانند مانترا در دين بودا) و تکرار آنها به عدد خاص از روش های اصلی افزايش تمرکز ذهنی و مدیتیشن و مراقبه هستند.

admin
admin
درباره ردای سیاه (ادمین): تمرین کننده و نشر دهنده علوم روحی و روانشناسی (بیشتر)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
اطلاع از
رفتن به نوارابزار