قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس آموزش وردپرس
الهامات
تمایز افکار خود از الهامات
فروردین ۲۶, ۱۳۹۸
افراد منفی
نحوه تعامل با افراد منفی گر
فروردین ۲۶, ۱۳۹۸

مدیتیشن یک دقیقه ای برای تمرکز فکر

مدیتیشن

مدیتیشن یک دقیقه ای برای تمرکز فکر

داشتن تمرکز فکر و حضور در لحظه حال به معنی رها بودن از هر گونه قضاوت و تجزیه و تحلیل ذهنی بیهوده و فقط حس کردن و توجه به جهان اطراف و یا کاری که مشغول آن هستیم می باشد.

اگر به چیزی نگاه کنید و صدایی بشنوید و یا چیزی را لمس کنید و با فیلترهای قضاوت چیزی را به آن اضافی نکنید و هر چیزی را همان گونه که است مشاهده کنید در واقع دارای آگاهی بالا و قدرت حفظ تمرکز در لحظه حال هستید.

ولی چه بسیار لحظاتی که به جای حفظ آگاهی بر کاری که دوست داریم، ذهن ما هنوز در گیر هضم وقایع گذشته و یا نگرانی در مورد آینده است. بنابراین فایده کاملی از لحظه حال نمی بریم.

حفظ تمرکز فکر و بودن در لحظه حال با تمرین یک دقیقه ای

تمرین زیر را در هر زمان از روز و حتی با چشمان باز هم می توانید انجام دهید تا دوباره آگاهی خود را منسجم کنید و به لحظه کنونی باز گردید:

۱- حس نشستن یا ایستادن

اگر می توانید روی صندلی بنشینید و یا در جایی بایستید. مهم این است که تماس خود را با صندلی و یا زمین را به خوبی حس کنید.

۲- اسکن بدن

به آرامی نقاط مختلف بدن خود را اسکن کنید و از اعضای مختلف بدن خود آگاه شوید. حتی توجه کنید حس لامسه برخورد لباس یا زمین با بدن شما چگونه است. جهت نگاه شما رو به زمین باشد. اگر باد به پوست شما می خورد و یا در جایی احساس گرما می کنید به آن هم بدون هیچ قضاوتی توجه کنید. حتی فشار موجود در بین قرار گیری دو لب و دو ردیف دندان روی هم را هم حس کنید. هر چه قدر جزئی تر بدن خود را به لحاظ حس های فیزیکی که تجربه می کنید بررسی کنید ذهن شما متمرکزتر می شود. رمز کار توجه بر جزئیات ریز است تا ذهن را سرگرم کرده و از مسائل دیگر فارغ کند.

۳- ارتباط با تنفس

سپس کمی به تنفس خود مخصوصا بازدم توجه کنید. کشیدن چند نفس عمیق در این مرحله کافی است. نفس عمیق به خودی خود باعث کاهش استرس و افزایش آرامش و حضور ذهنی می گردد.

۴- توجه به زمان میان دو تنفس

وقتی شما بازدم انجام می دهید با دم بعدی که قرار است بکشید مقداری فاصله وجود دارد. در این فاصله کوتاه، نوعی آگاهی و تمرکز محض وجود دارد. بیشتر و بیشتر تنفس کنید و این آگاهی را دریابید. این آگاهی را شما نمی سازید بلکه خود به خود وجود دارد. پس هر زمان افکار مزاحم سراغ شما آمدند به فاصله بین دو تنفس توجه کنید تا خود به خود آرامش و تمرکز ذهنی به سراغتان بیاید.

 

 

نیلوفر
نیلوفر
- دانشجوی روانشناسی بالینی و مترجم. - وظایف: مشارکت در ترجمه مقالات ماورایی و روانشناسی برای سایت - علایق: علوم ماورا و مراقبه، روانشناسی بالینی، فلسفه، روانشناسی عمومی، قانون جذب، شمنیسم، عرفان و ...

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
اطلاع از
رفتن به نوارابزار