قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس آموزش وردپرس
مردان سایه
رهایی از مردان سایه
اسفند ۱۹, ۱۳۹۷
خشم و نفرت
کنترل انفجار خشم و نفرت
اسفند ۲۴, ۱۳۹۷

مدیتیشن برای افراد دارای استرس و اضطراب

مدیتیشن اضطراب

مدیتیشن برای افراد دارای استرس و اضطراب

کسانی که دچار اضطراب و استرس بالایی هستند ممکن است با روش های عادی مدیتیشن چندان راحت نباشد و حتی تنش آنها بیشتر شود. بنابراین در این مقاله به روش های مراقبه مخصوص کسانی که دچار اضطراب هستند اشاره می شود.

 

مدیتیشن

 

۱- انجام مراقبه دینامیک

نشستن در سکوت و نظاره گر شدن افکار برای کسی که در حال انفجار از استرس است ایده جالبی نیست. پس مثلا می توانند به جای آن به مراقبه دینامیک روی بیاورند. وقتی این نام را می شویم یاد مراقبه اوشو می افتیم ولی هر نوع حرکت فیزیکی و رقص و آواز آگاهانه و رها کردن بدن فیزیکی خود و حتی داد و فریاد برای تخلیه انرژی هم می تواند باعث آزادسازی انرژی های منفی و آرامش ذهنی شود. فقط سعی کنید حرکات خودتان را کنترل نکنید و به چیزی فکر نکنید و فقط چیزهایی که در درونتان است را به بیرون بریزید.

۲- روش اسفنج

نوع دیگری از مدیتیشن برای افراد استرسی این است که تصور کنید اسنفج خیسی دور سر آنها قرار دارد و انرژی ها و افکار مزاحم را به خود جذب می کنند و سر آنها را خالی می کند. اگر در جایی از بدن مثل شکم هم احساس دلهره و حرکات انرژی داشتند می توانند اسفنج را در آنجا تصور کنند.

۳- انجام تنفس شکمی عمیق

انجام مدیتیشن اصولی در زمانی که دچار استرس و اضطراب هستید خیلی سخت است. بنابراین به جای آن مدتی به انجام کشیدن نفس های آرام و عمیق بپردازید. نتایج دکتر ریچارد براون نشان داده است که تنفس عمیق و با ریتم به بدن می گوید همه چیز رو به راه است. بنابراین از میزان استرس کم کرده و ضربان قلب را پایین می آورد و جریان خون را به مغز باز می گرداند.

۴- شکرگزاری

گاهی استرس های ما به خاطر ناامنی است. اگر به خود یادآور شویم که چه قدر در زندگی، خوش شانس بوده ایم و چیزهای زیادی است که بابت آنها شکرگزاری کنیم در این صورت حس داشتن امنیت در ما بالا رفته و از میزان استرس های ما کم می شود. پس به جای مراقبه های عادی و سخت می توانید لحظاتی را در سکوت نشسته و نعماتی که دارید را به یاد آورید و به خاطر آنها مراسم شکرگزاری برپا کنید.

۵- مراقبه در طبیعت

اگر به پارکی خلوت و یا فضای سبز دسترسی دارید لحظاتی را با پای برهنه در آن قدم بزنید یا فعالیت بدنی کنید. توجه شما به اطراف باشد و هر زمان که استرس به سراغ شما آمد یک درخت یا گلی را انتخاب کرده و غرق زیبایی های آن شوید. بعد از چند دقیقه استرس ناپدید شده و علاوه بر آن چند دقیقه هم روی عناصر طبیعت مراقبه کرده اید. بودن در طبیعت می تواند انرژی های شما را عوض کند و تا مدت ها حس شادی داشته باشید. بنابراین رفتن به فضای سبز را حتما در برنامه خود قرار دهید. چه بهتر که این کار را تنها انجام دهید تا حواستان به صحبت دوستان پرت نشود چه بسا که نیمی از حرف های آنها استرس آفرین باشد.

 

 

نیلوفر
نیلوفر
- دانشجوی روانشناسی بالینی و مترجم. - وظایف: مشارکت در ترجمه مقالات ماورایی و روانشناسی برای سایت - علایق: علوم ماورا و مراقبه، روانشناسی بالینی، فلسفه، روانشناسی عمومی، قانون جذب، شمنیسم، عرفان و ...

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رفتن به نوار ابزار