قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس آموزش وردپرس
مراقبه و مغز
رشد مغز در هشت هفته با مراقبه
دی ۲۲, ۱۳۹۷
فلج عضلات
حقایق جالب در مورد فلج عضلات
دی ۲۴, ۱۳۹۷

قدم هایی موثر برای زندگی در زمان حال

زندگی در زمان حال

قدم هایی موثر برای زندگی در زمان حال

آیا زمان زیادی را به فکر کردن در مورد گذشته و آینده هدر می دهید؟ برای مثال به بایدها و کارهایی که در گذشته باید انجام می داده اید مدام فکر می کنید و ای کاش های زیادی دارید ولی این تفکرات مشکلی را حل نمی کنند. در مورد آینده و نگرانی های آن هم نباید فکر کرد مگر نقشه ای کوتاه در مورد حل مشکلات در ذهن بکشیم و سپس آینده را رها کنیم و به لحظه حال برگردیم. زندگی در لحظه حال یعنی زندگی فعالانه و با تمرکز بر کارهایی که انجام می دهیم.

البته زندگی در لحظه حال ممکن است ابتدا امری سخت باشد ولی با پیروی از مراحل زیر می توانید امکان زندگی در لحظه حال را تجربه کنید و با تمرین بیشتر، مدت زمانی که بر کارهای فعلی خود تمرکز می کنید را بیشتر کنید.

۱- مراقبه

مسلما مدیتیشن یا مراقبه یکی از راه کارهای اصلی برای حفظ آگاهی در زمان حال است. مدیتیشن شکلهای مختلفی دارد و حتما نیازی نیست به صورت نشسته باشد. حتی در هنگام آشپزی هم می توانید مراقبه کنید و بر کاری که انجام می دهید تمرکز کنید. بسیاری از افراد از انجام مراقبه دلسرد می شوند چون حواس آنها پس از مدت زمانی کوتاه پرت می شود. ولی این موضوع جای نگرانی ندارد و با تمرین می توان مدت زمان مراقبه را بیشتر کرد.

۲- اهمیت ندادن به قضاوت دیگران

بسیاری از افکار ما حول این موضوع می چرخد که مردم در فلان زمان چه فکری درباره ما داشتند؟ چه قضاوت هایی قرار است در آینده درباره ما بکنند؟ برای لحظاتی فراموش کنید که زندگی دسته جمعی دارید و فکر کنید شما تنها بازمانده کره زمین هستید و اگر کسانی هم در اطراف شما هستند آن قدر فکرشان مشغول خودشان است که جز لحظاتی کوتاه به شما فکر نمی کنند.

۳- رفتار کردن به گونه ای که دیگران شما را نمی بینند

اینکه تصور کنیم زیر ذره بین هستیم بسیار آزار دهنده بوده و لذت بودن در زمان حال و کارهایی که می توانیم انجام دهیم را از ما می گیرد. در جایی که هستید تا آنجا که امکان دارد خودتان باشید. اگر می خواهید آواز بخوانید بخوانید. اگر می خواهید برقصید برقصید. مهم نیست دیگران چه فکری می کنند بلکه مهم خودتان هستید.

۴- جدایی از عوامل پرت کننده حواس

خیلی سخت است که در لحظه حال حضور داشته باشید و در کار فعلی خود غرق شوید ولی تلفن هر از گاهی زنگ بخورد و یا صدای ارسال پیامک به شما شنیده شود. قرار نیست هر پیامی می آید فورا پاسخ داده شود. خودتان را گاهی از تمام وسایل ارتباط جمعی دور کنید و در خلوت خود به کارهایتان تمرکز کنید و در لحظه حال زندگی کنید و لذت آن را بچشید. وقتی قدرت ذهن و تمرکز شما بالا رفت در این صورت در هنگام انجام کارهای جدی تر هم می توانید از بودن در لحظه حال غافل نشوید.

 

نیلوفر
نیلوفر
- دانشجوی روانشناسی بالینی و مترجم. - وظایف: مشارکت در ترجمه مقالات ماورایی و روانشناسی برای سایت - علایق: علوم ماورا و مراقبه، روانشناسی بالینی، فلسفه، روانشناسی عمومی، قانون جذب، شمنیسم، عرفان و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رفتن به نوارابزار