قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس آموزش وردپرس
روش جادویی خود هیپنوتیزم
آیا روش جادویی برای خود هیپنوتیزم عمیق تر وجود دارد؟
فروردین ۲۶, ۱۳۹۸
کودکان مدیوم
عدم سوء استفاده از کودکان مدیوم
فروردین ۲۸, ۱۳۹۸

قدم هایی مهم برای رهایی از افکار منفی

رهایی از افکار منفی

قدم هایی مهم برای رهایی از افکار منفی

رهایی از افکار مزاحم و منفی می تواند آرزوی هر انسانی باشد. چه کسی دوست دارد مدام افکار آزار دهنده را در ذهن خود تحمل کند؟

بیشتر انسانها از گردش افکار منفی در ذهن خود رنج برده و به دنبال سرکوب آن هستند که راه درستی نیست. بنابراین چه کار باید کرد؟

مراحل رهایی از افکار منفی و مزاحم

۱- قبول جایی که اکنون در آن هستید

ممکن است این راه حل مثل قدم زدن در جهتی مخالف باشد ولی قبل از آنکه بخواهید از دیوار بلند افکار آزار دهنده بالا بروید ابتدا باید عمق آلوده آن را ببینید.

به قول کارل یونگ، در برابر هر چیزی مقاومت کنید نه تنها ایستادگی می کند بلکه رشد هم می کند.

این چه معنی دارد؟

برای مثال اگر شما در افکار منفی گیر کرده اید چون نامزدتان شما را رها کرده ابتدا باید قبول کنید که آن فرد واقعا نمی خواهد با شما رابطه ای داشته باشد.

اگر ناراحت هستید که کارتان را از دست داده اید قبول کنید که الان بیکار هستید.

اگر در زندگی خود در جایی نیستید که برنامه داشته اید قبول کنید که در برآورده کردن توقعات خود شکست خورده اید.

ممکن است این دیدگاه کمی سخت گیرانه به نظر برسد ولی متاسفانه حقیقت همیشه چیزی نیست که شما انتظار دارید.

این شکست ها می تواند به خاطر کارهایی که کرده ایم (و نکرده ایم) و یا تغییر شرایط پیش بینی نشده رخ داده باشد.

گاهی اوقات ما به سادگی در جایی هستیم که الان قرار داریم. شاید از دید بیرونی چیز اشتباهی رخ نداده باشد و همه شکست ها تجربه باشند ولی این ذهن ماست که تحت فشار توقعات بالای ما و چیزی که فکر می کردیم باید باشیم قرار دارد.

ولی اگر بر علیه جریان موجود، بدون قبول آن بجنگیم در این صورت خطر این وجود دارد که در خیالبافی های ذهنی خود و یا تصویری ایده آل از زندگی خود گیر کنیم و شرایط واقعی خود را در لحظه حال فراموش کنیم.

وقتی سعی کنیم به زور خودمان را خوشحال نگه داریم و با این قالب زندگی جلو برویم این خوشحالی دوامی نمی آورد چون ما منشا ناراحتی خود را نشناخته ایم و آن را به عنوان واقعیت نپذیرفته ایم.

افراد زیادی از ناکارآمد بودن قانون جذب شکایت دارند و ادعا می کنند هر کاری در راستای آن انجام می دهند نمی توانند به خواسته خود برسند.

این شکست می تواند به خاطر همین فرار از قبول موقعیت فعلی شان باشد.

این افراد نمی توانند جهان را گول بزنند که اتفاقات بدی که برای آنها رخ داده حقیقت نداشته است. نمی توان سر را در برف فرو کرد و فقط به خیال پردازی پرداخت و با حقیقت رو به رو نشد.

بنابراین از ته وجود قبول کنید که الان افکار منفی دارید.

قبول کنید که در رسیدن به اهداف خود شکست خورده اید.

قبول کنید به بسیاری از چیزهایی که دوست داشته اید نرسیده اید.

و مهم تر اینکه قبول کنید که این چیزها اشکالی ندارند.

ممکن است بخواهید گریه و زاری کنید و خود را تخلیه روانی کنید. بنابراین آن را انجام دهید تا حجم زیادی از انرژی ها و افکار منفی از شما خارج کند.

گریه کردن، فریاد زدن و جیغ زدن می تواند در آزاد سازی انرژی های منفی موثر بوده و اجازه ندهد که در درون شما انباشته شود.

پس از آنکه این مرحله را تکمیل کردید سراغ مراحل بعدی بروید.

۲- توجه به افکار منفی هشدار دهنده

همه افکار منفی ما بیهوده و صرف آزار ما نیستند بلکه از میان آنها افکاری هم پیدا می شوند که به عنوان سیگنالی برای جلب توجه ما هستند.

متاسفانه ما این طور بزرگ شده ایم که فکر می کنیم زندگی خوب یعنی خوشحال بودن. ما به اشتباه تصور می کنیم داشتن افکار منفی و ناخوشایند یعنی محدود کردن توانایی های خود و نداشتن زندگی ایده آل. بنابراین به طور مصنوعی هم که شده تظاهر به داشتن زندگی خوب و خوشحال می کنیم.

بنابراین معنای پشت پرده افکار منفی خود را نادیده می گیریم. ممکن است برخی از آنها سیگنال هایی باشند برای جذب توجه و افزایش هوشیاری ما. در واقع مانند حس درد در بدن عمل می کنند. اگر درد احساس نکنیم ممکن است هیچ گاه متوجه بیماری خود نشده و به دنبال راهی برای درمان آن نگردیم. متاسفانه برای همین دردهای فیزیکی هم افراد زیادی هستند که مسکن می خورند تا فقط بی حس شوند.

یک فکر منفی هم می تواند نشانه از ذهن ناسالم باشد و بخواهد مواردی چون هشدارهای زیر را به ما برساند:

– عقیده ناصحیح در مورد خودتان
– عقیده ناصحیح درباره دیگران و جهان
– وجود زخم عاطفی که نیاز به درمان دارد
– هشدار در مورد تغییر سبک زندگی خود
– هشدار در مورد مناسب نبودن شغل، همسر و …

بنابراین به جای آنکه با این افکار منفی مبارزه کنیم و افکار مثبت را جایگزین آنها کنیم (مشابه مثال خوردن مسکن برای فراموشی درد فیزیکی) لازم است که این افکار را به عنوان سیگنال خطر شناسایی کرده و روان و افکار خود را به دقت مورد بررسی قرار دهیم.

مثلا می توانید آن فکر منفی را یادداشت کرده و دلایل ریشه داشتن آن فکر را بنویسید. سپس قدم های مهم برای حل آن مشکلات را برنامه ریزی کنید.

مثلا اگر نگران هستید که نامزدتان شما را رها کند شاید از کمبود اعتماد به نفس رنج می برید و لازم است افکار منفی در مورد خودتان را بشناسید و توجه کافی را به خود مبذول بدارید.

۳- رهایی از افکار منفی با تمرین بخشش

تا به اینجا شما افکار منفی خود را قبول کرده اید و منشا پیدایش آنها در ذهن خود را هم شناخته اید.

قدم تکمیلی آخر، بخشش است. البته در درجه اول باید خودتان را ببخشید.

برای مثال اگر در زندگی خود در جایی قرار ندارید که مد نظرتان بوده در این صورت خودتان را ببخشید. خود را ببخشید که از فرصت ها استفاده نکرده اید و یا راه های اشتباه را رفته اید.

یا اگر کسی به شما خیانت کرده خودتان را ببخشید که به او اعتماد کرده اید و علائم هشدار دهنده را نادیده گرفته اید. البته این به منظور مقصر دانستن همیشگی خود نیست. ما وقتی از کسی آسیب می بینیم ممکن است ابتدا از خود خشمگین شویم که چرا به آن شخص اجازه داده ایم این بلاها را سر ما بیاورد. بنابراین قبل از آنکه دیگران را ببخشیم نیاز داریم تا خود را ببخشیم.

شاید بخشش دیگران سخت باشد مخصوصا اگر فکر کنیم قرار است برای کارهای بد آنها عذر بتراشیم و یا بی گناه نشانشان دهیم. خیر…این بخشش به خاطر آزاد سازی انرژی های منفی و خشم و نفرت از وجود خودمان است.

شما نمی توانید گذشته را تغییر دهید ولی می توانید بندهای روانی که شما را به آنها اسیر کرده رها کنید. هر چه قدر هم فردی کار بدی در حق شما انجام داده با مرور آن اجازه می دهید بارها و بارها شما را آزار دهد. پس بخشیدن در واقع به نفع شماست.

 

 

نیلوفر
نیلوفر
- دانشجوی روانشناسی بالینی و مترجم. - وظایف: مشارکت در ترجمه مقالات ماورایی و روانشناسی برای سایت - علایق: علوم ماورا و مراقبه، روانشناسی بالینی، فلسفه، روانشناسی عمومی، قانون جذب، شمنیسم، عرفان و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رفتن به نوارابزار