قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس آموزش وردپرس
هاله انرژی
روابط بین انسانها و هاله انرژی
مهر ۱۸, ۱۳۹۷
خودشناسی
کارهایی که نباید در خودشناسی انجام داد
مهر ۲۱, ۱۳۹۷

فواید خیالبافی های روزانه

خیالبافی

فواید خیالبافی های روزانه

هنگامی که در تفکرات خود غرق می شویم و محیط اطراف را فراموش می کنیم و در ذهن خود به رویاپردازی می پردازیم مشغول خیال بافی روزانه هستیم. در این لحظه ممکن است اطرافیان بپرسند کجا هستی؟ چرا حواست به ما نیست؟

نه تنها کودکان بلکه بزرگسالان هم خیالبافی های خود را دارند و فقط در موضوع و شدت فرق دارد. در یکی از تحقیقات دانشگاه هاروارد، ۲۲۰۰ نفر از سن ۱۸ تا ۸۸ سال داوطلب شدند تا میزان خیالبافی های آنها در طی روز مشخص شود. نتایج نشان داد که آنها حدود ۴۷ درصد مواقع مشغول رویاپردازی های روزانه بودند و مضمون آن افکار هم اغلب مثبت بود مثل داشتن ایده هایی در مورد اختراعات، گرفتن ترفیع، مسافرت و … و به طور خلاصه می توان گفت که مردم عاشق خیالبافی های روزانه هستند و نیمی از اوقات را به آن می پردازند!

در نگاه اول ممکن است رویاپردازی های روزمره نوعی وقت تلف کردن باشد ولی تحقیقات نشان داده است که این کار به همراه نقش بازی کردن در کودکان می تواند باعث افزایش خلاقیت شود. موضوعی که به آن می پردارند و نقشی که خود را در آن می بینند باعث می شود که به همان نحو خودشان و علایقشان را در جامعه ابراز کنند و حتی از همان ها ایده هایی برای نقاشی کشیدن و رمان نویسی استخراج کنند.

فایده دیگر خیال پردازی های روزانه افزایش توان حل مسائل زندگی است. تحقیقات دانشگاه فلوریدا نشان داده است که وقتی ما به رویا پردازی در ذهنمان مشغول هستیم بخش های مختلفی از مغزمان تحریک شده و حتی به اطلاعاتی دست پیدا می کنیم که ممکن است خاموش مانده باشند. در این صورت میزان خلاقیت، خرد و حتی جواب به پرسش ها بیشتر می شود.

در مطالعه دیگر نشان داده شد که خیال پردازی می تواند ما را در رسیدن به اهداف، کمک زیادی کند. برای مثال از تعدادی داوطلب پرسش شد که اهداف آنها در زندگی چیست و آنها به مواردی چون پیدا کردن دوست و شغل مناسب و … اشاره کردند. سپس آنها را به سه گروه تقسیم کردند. گروه اول باید در مورد اهداف خود به مدت یک ماه خیال پردازی می کردند و گروه دوم به کلاس مدیریت استرس فرستاده شدند و گروه سوم کار خاصی نکردند. در نهایت گروهی که خیال پردازی های روزانه را حتی یک بار در روز برای رسیدن به اهداف خود انجام می داد در رسیدن به آرزوهایش موفق تر عمل کرده و پیشرفت بیشتری داشت.

البته در فعالیت هایی که نیاز به تمرکز دارند این خیال پردازی ها می تواند مانند سم عمل کند و مانع تمرکز قوای ذهنی شود (در تمرینات ماورایی داشتن تمرکز فکر و کاهش خیالبافی در حین تمرینات بسیار مهم است).

همچنین اگر در ذهن خود در مورد چیزهایی خیال پردازی کنیم که با زندگی واقعی ما خیلی فاصله داشته باشد در این صورت باعث ناامیدی و لذت نبردن از زندگی فعلی خود می شود. بنابراین بهتر است خیال بافی ها به زندگی عادی ما شباهت داشته باشد و مدام تصور نکنیم که در یک قصر هستیم و نوکران ما را باد می زنند ولی در زندگی واقعی فقط مجبور به فکر آشپزی و تمیز کردن لباس کودکان باشیم…

مفیدترین نوع خیال بافی روزانه، حالتی مشابه تصویرسازی ذهنی است. یعنی در وضعیت ریلکسیشن و با بستن چشمان، هدفی که می خواهیم به آن برسیم را در ذهن خود مجسم کنیم. این کار اثرات بیشتری نسبت به رویا پردازی در حالت هوشیاری کامل دارد زیرا در حالت ریلکسیشن وارد حالتی شبیه خواب مصنوعی یا هیپنوتیزم می شویم و تصاویری که خیال بافی می کنیم نوعی تلقین به ضمیر ناخودآگاه هستند و به آن دستور می دهند که زندگی مرا به این سمت ببر…این می تواند به برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه برای نزدیک شدن به آن اهداف و آرزوها منجر شود و در زندگی واقعی هم تا حدودی به تحقق برسد.

نیلوفر
نیلوفر
- دانشجوی روانشناسی بالینی و مترجم. - وظایف: مشارکت در ترجمه مقالات ماورایی و روانشناسی برای سایت - علایق: علوم ماورا و مراقبه، روانشناسی بالینی، فلسفه، روانشناسی عمومی، قانون جذب، شمنیسم، عرفان و ...

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
اطلاع از
رفتن به نوارابزار