قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس آموزش وردپرس
چاکرای زمینی
چاکرای زمینی به عنوان چاکرای فرعی مهم
مهر ۱۶, ۱۳۹۷
خواب گردی یا سومنامبولیسم
خواب گردی یا سومنامبولیسم چیست؟
مهر ۱۶, ۱۳۹۷

روان تنبلی و دلایل تنبلی روانی

تنبلی

روان تنبلی و دلایل تنبلی روانی

روان تنبلی یا Procrastination به حالتی گفته می شود که شخص عادت به تعویق انداختن کارها و سستی در انجام امور بدون توجه به عواقب منفی آنها دارد. معمولا کارهایشان را به موقع انجام نداده و امروز و فردا می کنند و یا سعی می کنند از انجام آن طفره روند. گاهی هم این کار می تواند نشانه ای از تیزهوشی باشد تا فرد ببیند در گذر زمان و تعلل در کارش، چه کار بهتری را می تواند جایگزین کار قبلی کند و نتیجه بهتری بگیرد ولی تنبلی روانی معمولا می تواند به زندگی شخص آسیب بزند و او را از پیشرفت در زندگی شخصی و آکادمیک باز دارد.

برای مثال دانشجویی به نام آلن عادت داشت در طول ترم فقط تفریح کند و فقط شب قبل از امتحان درس بخواند و با وجود هوش خوبی که داشت زمان کافی برای درس خواندن نداشت و نمره کافی را کسب نمی کرد. وسایل او همیشه در کف اتاق بود و حوصله جمع آوری نداشت. وقتی قرار بود سر قرار برود بسیار دیر حاضر می شد و اگر قرار بود گزارشی را تحویل دهد خیلی عجله ای و در آخرین فرصت با خط خیلی بد و نامرتب تحویل مرکز می داد.

افراد روان تنبل مانند آلن زیاد هستند و معمولا نتیجه کارهای آنها می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس، احساس گناه و افسردگی شود.

تنبلی نه تنها در انسانها بلکه در برخی حیوانات هم مشاهده می شود.

 

تنبلی

 

فرد روان تنبل بخشی از کارهای خود را بر اساس واکنش های منفی بدن انجام می دهد. او در حالت عادی به استرس امتحانات توجهی ندارد و تلاشی نمی کند. ولی وقتی احساس می کند روز به روز به امتحانات نزدیک می شود میزان استرس او بالا رفته و برای فرار از آن مجبور به درس خواندن می شود. در واقع از روش سازگاری با استرس کارهایش را انجام داده.

دلایل مختلفی برای روان تنبلی وجود دارد. برای مثال اگر در برخی غدد داخلی اختلالات ترشحی ایجاد شود می تواند روی بسیاری از اعمال و رفتارهای ما به صورت غیرارادی اثرگذار باشد.

دلیل دیگر می تواند بی انگیزگی و پیدا نکردن معنا برای انجام یک کار باشد. خستگی های مزمن، بیماری قند، تغییرات فشار خون و تغذیه ناسالم هم در تنبلی روانی موثر هستند.

تجربه های تلخ قبلی هم می تواند انگیزه ما را از انجام یک کار کم کند و ذوق و شوق ما را از بین ببرند. برای مثال فردی که مرتب در آزمون ورود به دانشگاه موفق عمل نمی کند سال به سال انرژی کمتری برای ادامه درس خواندن دارد و تنبلی او هنگام درس خواندن بیشتر می شود.

علت دیگر تنبلی می تواند عادات غلط تربیتی خودمان باشد. مثلا هر کاری را که می خواهیم انجام دهیم مدام آن را به فردا و پس فردا موکول می کنیم و هیچ وقت خودمان را زیر فشار مرحله اقدام قرار نمی دهیم.

دلیل مهم و جالب دیگر برای روان تنبلی این است که مغز ما در هنگامی که برای آینده خود تصمیم گیری می کنیم، دو شخصیت را می سازد. یکی شخصیت زمان حال و دیگری آینده. هر چند که ارزش زیادی برای اهداف آینده شما قائل است ولی در زمان حال، به تصمیمات زمان حال شما اهمیت می دهد و خود زمان حال به خود زمان آینده ارجحیت دارد. برای مثال شما می خواهید لاغر شوید. لاغر شدن در آینده برای شما مهم است ولی مهم تر از آن این است که شما در لحظه حال، دنبال شیرینی و تنقلات هستید. بنابراین خیلی راحت تصمیم لاغری را کنار می گذارید و به خواسته

زمان حال گوش می دهید و پرخوری می کنید. یا مثلا درس خواندن برای دکتر شدن برایتان مهم است ولی الان دلتان خواب می خواهد و مغز شما به خواسته فعلی شما بیشتر احترام می گذارد و لذت فعلی را به لذتی که در طول زمان قرار است به دست بیاید ترجیح می دهد.

اگر قرار باشد کاری را شروع کنید در ابتدا برای شما دردناک است ولی وقتی به آن کار سرگرم و مشغول می شوید از میزان این درد روانی کم شده و حتی ممکن است از ادامه کار لذت ببرید. بنابراین تا احساس کردید حوصله کاری را ندارید فورا آن را کنار نگذارید بلکه چند دقیقه به آن مشغول شوید تا خود به خود مغز شما به انجام آن عادت کرده و اصطلاحا گرم شود.

 

تنبلی

 

راه های درمان تنبلی:

– آگاهی از عوامل بازدارنده مثل استرس و اضطراب در هنگام انجام عمل مورد نظر. از خود بپرسید اگر الان فلان کار را انجام دهید چه حسی پیدا می کنید. نتایج را یادداشت کنید.

– اگر تعلل در کارها به خاطر کمال طلبی بیش از حد است در این صورت توقع خود را پایین آورده و کارها را خرد خرد شروع به انجام کنید و در مرحله آخر روی اصلاح و بالا بردن کیفیت زیربنایی که ساختید کار کنید.

– قضاوت عادلانه در مورد هدف شما و توانایی های فعلی تان. شاید واقعا دارید سنگ بزرگی را برمی دارید و قادر به انجام آن نیستید و از درون متوجه این ضعف بوده و علاقه ای به همکاری ندارید.

– مدیریت زمانی کارها (نمی خواهد حتما برای ساعت به ساعت خود برنامه بریزید و استرس بگیرید بلکه مثلا بگویید تا ساعت فلان باید این چند کار را انجام دهم).

– کارهایتان را به جای آنکه یک مرتبه ای و در زمان طولانی انجام دهید در مدت زمان های کوتاه و مرتب سازماندهی کنید. مثلا به جای آنکه کل شب امتحان درس بخوانید در طول ترم هر روز روزی نیم ساعت درس بخوانید.

– ساعات قدرت خود را بشناسید. آیا در صبح است یا شب؟ کارهای مهم خود را در آن زمان انجام دهید.

– به خودتان قول دهید در صورتی که برنامه روزانه تان را دقیق و به موقع اجرا کردید جایزه ای به خود بدهید.

– تمام چیزهایی که باعث حواسپرتی شما می شوند را از خود دور کنید تا میل بیشتری به انجام و ادامه کار پیش رو داشته باشید.

– برای کارهای خود مهلت نهایی در نظر بگیرید و بگویید تا آن زمان باید فلان کار تمام شده باشد.

– همراه کردن چیزهای لذت بخش با کارهای سخت. مثلا اگر قرار است ورزش کنید و حوصله ندارید آن را همراه با موسیقی مورد علاقه تان انجام دهید. یا اگر ملاقات با فردی که او را دوست ندارید را به عقب می اندازید، قرار ملاقات را در رستورانی زیبا فیکس کنید.

نیلوفر
نیلوفر
- دانشجوی روانشناسی بالینی و مترجم. - وظایف: مشارکت در ترجمه مقالات ماورایی و روانشناسی برای سایت - علایق: علوم ماورا و مراقبه، روانشناسی بالینی، فلسفه، روانشناسی عمومی، قانون جذب، شمنیسم، عرفان و ...

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
اطلاع از
رفتن به نوارابزار