قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس آموزش وردپرس
مانترا و آواها برای کاهش استرس
مانترا و آواها برای کاهش استرس
خرداد ۲۲, ۱۳۹۷
بسته بودن چاکرا
دلیل بسته بودن چاکرا
خرداد ۲۲, ۱۳۹۷

راه هایی برای خودکاوی

راه هایی برای خودکاوی

راه هایی برای خودکاوی

بسیاری از اعمال، رفتارها و احساسات ما ناشی از باورها و تجربیات تلخ و شیرین دوران کودکی است. سایر تجارب و باورهای زندگی نیز معمولا از روی آنها طرح ریزی می شوند. برای مثال کمبود اعتماد به نفس در کودکی شما و تحقیر والدین ممکن اشت موجب شود که در بزرگسالی نیز این حقارت و نبود اعتماد به نفس را همچنان بر دوش کشیده و به دنبال کارهایی بروید که در آن نیاز به جلب و توجه و تحسین دیگران داشته باشید تا کمبود خود را جبران کنید. ممکن است از کوچکترین تشویق به طرز غیرعادی به وجد آمده و از کوچکترین تنبیه و طردشدگی به شدت احساس پوچی و بی ارزشی کنید. البته کمبود اعتماد به نفس می تواند خود را به شکلهای مختلفی نشان دهد.

جالب اینکه شخص خودش هم نمی داند که جرا این گونه رفتار می کند. چرا قبل از قرار ملاقاتها احساس تشویش کرده و یا چرا به شدت به افراد دیگر و حمایت آنها محتاج است و فکر دوری آنها میتواند به شدت آزار دهنده باشد. بسیاری از این احساسات و رفتارها ریشه در اعماق ناخودآگاه و باورها و تجارب کودکی داشته و تا آنها عیب یابی نشوند زدن سرشاخه های اختلالات روانی ناشی از آنها فایده چندانی ندارد.

گاهی برای خودکاوی به کمک یک روانشناس نیاز است که چندین سال وقت بگذارید. طبق نظر فروید، افرادی که برای بار اول به روانکاو مراجعه می کنند معمولا رفتاری را نشان میدهند که با سایر افراد عادی دارند و چندین جلسه طول میکشد تا اصطلاحا با مشاور خود گرم شده و چیزهایی که در سطح آگاهی اش است را در میان بگذارد. از آن پس سفر طولانی در راه است تا مشکلات عمیق ضمیرناخودآگاه که حتی خود فرد هم ممکن است از آنها خبر نداشته باشد شناسایی و درمان شوند.

اگر به چنین روانکاو یا مشاوری دسترسی ندارید می توانید خودتان دست به کار شده و به خودکاوی خویش و ریشه یابی رفتارهای منفی خود بپردازید. البته لازم به ذکر است که به گفته دکتر هورنای (از بزرگترین روانکاوان جهان) هر کس بهترین روانکاو خود است به شرطی که با خودش رو راست و صادق باشد و به خودباوری برسد. به این منظور چند روش برای خودکاوی معرفی می گردد:

– نوشتن افکار خود

دقت کنید که قرار نیست به صورت آگاهانه و با تفکر شروع به نوشتن کنید چون فایده ای ندارد و شبیه خاطره نویسی است. باید هر چیزی که در ذهنتان پدیدار شده و قلیان می کند را یادداشت کنید. کم کم متوجه می شوید که شامل افکار و احساسات عمیق تر و قدیمی تر شده و بار عاطفی بیشتری دارند و خودتان ازظهور چنین افکاری تعجب خواهید کرد. گاهی سرعت افکار شما از سرعت نوشتنتان بیشتر است در این صورت چند کلمه که نماینده جمله کامل آن چیز هستند را یادداشت کنید.

با تمرین مداوم نوشتن افکار و احساسات، ابعاد مختلفی از وجودتان را شناخته و عقده های فروخورده شما به سطح آگاهی تان آمده و از بار عاطفی تان می کاهد. همچنین دروازه جدیدی را به سمت مشکلات روحی روانی حل نشده باز کرده و دلیل انجام ناآگاهانه بسیاری از کارهای خود را درک خواهید کرد.

– توجه به رویاها

رویاها نماینده ضمیر ناخودآگاه ما هستند. بسیاری از افکار و احساسات فراموش شده ای که تمایل نداریم با آنها رو به رو شویم میتوانند در قالب خواب و رویا خودشان را به ما نشان دهند. برای مثال خانمی مدام تمایلش برای ازدواج را سرکوب کرده و خودش را از لحاظ عاطفی سرد می خواند. در عین حال در رویاهایش مدام ازدواج خود و معاشقه اش با جنس مذکر را می دیدید. ضمیرناخودآگاهش میخواسته با این رویاهای شبانه به او نشان دهد که هنوز تمایل زیادی به برقراری رابطه عاطفی و ازدواج دارد و اگر این امر را از سطح آگاهی خودش سرکوب کرده، همچنان در ضمیرناخودآگاهش باقی مانده و به صورت ناآگاهانه اثراتش را می گذارد. برای مثال خود به خود هنگام ملاقات با مردان، آرایش بیش از حد می کرد و خودش تصور می کرد نوعی شیک بودن است ولی باطنا و بدون آنکه خودش بداند سعی در جلب توجه مردان داشته تا فردی را به سمت خود بکشاند.

بنابراین رویاهای خود را زمینه خودشناسی قرار دهید. خصوصا مفاهیمی که زیاد در رویاهایتان تکرار می شوند و بار عاطفی بالایی برای شما دارند. تفسیر رویاها خود یک علم مفصل بوده (منظور تفسیری که در علم روانشناسی و به منظور روانکاوی کاربرد دارد و نه تفسیر ماورایی رویاها که جنبه عام دارد) و فرد به دانش و تجربه و درک عمیقی از هر صحنه رویا و ارتباط آن با زندگی اش نیاز دارد.

admin
admin
درباره ردای سیاه (ادمین): تمرین کننده و نشر دهنده علوم روحی و روانشناسی (بیشتر)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
اطلاع از
رفتن به نوارابزار