قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس آموزش وردپرس

انجام عادات خوب حتی وقتی انگیزه ای برای ادامه آنها ندارید

خوابیدن سریع
چگونه سریع بخوابیم؟ | رفع مشکل بی خوابی
آبان ۱۹, ۱۳۹۷
مشکلات خواندن متن کتابها در حالت برون فکنی
حل مشکلات خواندن متن کتابها در حالت برون فکنی (مطلب ویژه)
آبان ۲۱, ۱۳۹۷

انجام عادات خوب حتی وقتی انگیزه ای برای ادامه آنها ندارید

عادت خوب

انجام عادات خوب حتی وقتی انگیزه ای برای ادامه آنها ندارید

بسیاری از مردم تصور می کنند که چسبیدن به عادات خوب به انگیزه و اراده زیادی نیاز دارد. در حالی که آزمایشات جدید نشان داده است که همیشه این طور نیست.

برای مثال در یک بیمارستان که مصرف نوشابه بالا بود سعی شد نوشابه ها در یخچال هایی که دور از دسترسی راحت بیماران قرار دارند نگهداری شوند و به جای آن بطری های آب به فراوانی در یخچال های نزدیک به محل غذاخوری آنها گذاشته شد. نتیجه آنکه میزان فروش نوشابه ها تا حد قابل توجهی کاهش و میزان فروش آب افزایش پیدا کرد.

انسانها معمولا به چیزی قانع هستند که در دسترس آنها قرار دارد. مخصوصا چیزهای بی اهمیت مثل خوراک و پوشاک. البته گاهی این مسئله به موارد جدی تر زندگی هم تعمیم داده می شود. مثلا افراد حتی برای ازدواج هم تمایل دارند با یک نفر از افراد در و همسایه و فامیل و همکار آشنا شوند و بیشتر به گزینه های قابل دسترس فکر می کنند تا دنبال کردن فردی رویایی در آن سر جهان.

بسیاری از انسانها چیزها را به خاطر اینکه چه چیزی هستند انتخاب نمی کنند بلکه به خاطر اینکه کجا هستند انتخاب می کنند. برای مثال اگر وارد آشپزخانه شوید و روی میز چند بیسکوییت و شکلات و تنقلات ببینید حتی اگر گرسنه نباشید وسوسه می شوید آنها را بخورید ولی اگر در داخل کابینتها مخفی شده باشند ممکن است حتی خبردار نشوید که وجود دارند و در همانجا فاسد شوند.

بنابراین اگر می خواهید کتاب خوان شوید ولی کتابخانه در گوشه دوری از خانه که رفت و آمد در آن زیاد است قرار دارد احتمال کمی دارد که به سراغ کتاب ها بروید. اگر باید سر ساعت خاصی قرص بخورید ولی قرص ها دور از دید شما هستند بنابراین ممکن است فراموش کنید که اصلا قرصی هم باید خورده شود.

پس بسیاری از عادات شما بر اساس چیدمان فضای اطراف و میزان دسترسی به چیزهای مختلف شکل می گیرد. اگر باشگاهی نزدیک خانه شما باشد احتمال بیشتری دارد که در آن ورزش کنید ولی اگر نقل مکان کند و به جای دوری رود احتمالا دیگر سراغش را هم نمی گیرید.

محیط، دست نامرئی است که شکل دهنده عادات ماست. جدای از شخصیت منحصر به فرد خود، محیط می تواند باعث ایجاد عادات یکسانی در افراد شود. در مکان های مذهبی باید مراسم دعا توسط همگی اجرا شود و در مکان های تاریک احساس ترس و ارعاب برای افراد رهگذر القا می شود. بنابراین شکل گیری عادات نه فقط به عوامل درونی بلکه به عوامل بیرونی هم بستگی دارد.

برای تغییر در عادات خود، محیط خود را عوض کنید

حتما مشاهده کرده اید که وقتی دانشجویان ترم اول به یک دانشگاه که مخالف فرهنگ خانوادگی آنها است وارد می شوند در عرض چند ترم کلا تغییر لباس و شخصیت می دهند؟ این تغییرات می تواند مثبت و منفی باشد و عامل آن محیطی بوده و نیازی به نیروی اراده نداشته است. حتی شخص بدون آنکه خودش از این تغییرات تدریجی آگاه باشد یک مرتبه خود را در قالب جدیدی می بیند.

بنابراین برای سالم ماندن و ایجاد عادات خوب بهتر است نه تنها به محیط خوبی وارد شوید بلکه دوستان خوبی هم انتخاب کنید تا شما را به سمت مکانها و فعالیت های خوب دعوت کنند.

شما مجبور نیستید قربانی محیط باشید

محیط شما هرگرنه که باشد می تواند با ایجاد تغییر در آن به نفع خود استفاده کنید:

– اگر می خواهید بیشتر کتاب بخوانید، قفسه کتاب هایتان را نزدیک تخت خوابتان بگذارید تا هوس کنید قبل از خواب در موقعی که دچار بی خوابی شدید آنها را مطالعه کنید.

– اگر می خواهید آب بیشتری بنوشید، همیشه چند بطری آب در اطراف میز خود داشته باشید.

– اگر می خواهید بیشتر ورزش کنید و وزنه بزنید، وزنه ها را جلوی چشمتان در محیط مناسبی از اتاق قرار دهید و …

نیلوفر
نیلوفر
- دانشجوی روانشناسی بالینی و مترجم. - وظایف: مشارکت در ترجمه مقالات ماورایی و روانشناسی برای سایت - علایق: علوم ماورا و مراقبه، روانشناسی بالینی، فلسفه، روانشناسی عمومی، قانون جذب، شمنیسم، عرفان و ...

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
اطلاع از
رفتن به نوارابزار