قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس آموزش وردپرس

اصلاح تنفس برای رسیدن به آرامش ذهنی | فواید تنفس عمیق

تجربه ماورا
تجربه ماورا – پرواز روح با دعا (نوشته بهروز حیدری)
آذر ۲۴, ۱۳۹۷
نشانه های بالا رفتن ارتعاشات شما
آذر ۲۵, ۱۳۹۷

اصلاح تنفس برای رسیدن به آرامش ذهنی | فواید تنفس عمیق

تنفس عمیق

اصلاح تنفس برای رسیدن به آرامش ذهنی | فواید تنفس عمیق

برای بیشتر ما تنفس یک امر عادی و غیرقابل توجه است در حالی که تنفس ارتباط عمیقی با ذهن و سطح انرژی ما دارد. سرعت فکر کردن ما به سرعت تنفس ما بستگی دارد. هر چه قدر آرام تر باشیم تنفس ما کندتر می شود و هر چه قدر استرس و هیجان بیشتری داشته باشیم سرعت تنفس ما بالا می رود. اگر چه در این حالت ذهن بر سرعت تنفس اثر می گذارد ولی با به کار گیری عکس این حالت یعنی کنترل تنفس برای کنترل ذهن می توان میزان رسیدن به آرامش درونی را افزایش داد.

 

تنفس عمیق

 

به طور کلی ما عادت به تنفس سطحی پیدا کرده ایم و قادر به استفاده از تمامی ظرفیت شش های خود نیستیم. در واقع تنها از ۳۳% ظرفیت شش خود استفاده می کنیم. این در حالی است که اگر به خواب عمیق رویم خود به خود ریتم تنفس اصلاح می شود. به فردی که به خواب رفته نگاه کنید. تنفس او عمیق و آرام است و این کار به طور خودکار انجام شده است ولی می توان همین الگو را به طور اختیاری هم پیاده سازی کرد.

همچنین بازدم معمولی ما هم کوتاه بوده و هوای آلوده به طور کامل از بدن ما خارج نمی شود. با عمیق تر کردن تنفس نه تنها اکسیژن بیشتری به بدن می رسانیم بلکه هوای آلوده و سمی را از به میزان بیشتری از شش هایمان خارج می کنیم.

اصلاح تنفس:

روی زمین به پشت دراز بکشید. دست راست خود را روی سینه و دست چپ را درست در مرکز شکم قرار دهید. حالا تنفس عادی خود را انجام دهید. اگر دست چپ شما بیشتر از دست راست، بالا و پایین می رود یعنی تنفس شما شکمی و صحیح است و هوا به خوبی در بدن جریان دارد.

در این حالت چشمان خود را بسته و تنفس خود را کمی عمیق تر و طولانی تر کنید. این کار باعث کاهش فشار خون و ضربان قلب می شود و آرامش آنی برای شما می آورد.

اگر عکس حالت بالا بود یعنی دست راست شما بیشتر به سمت بالا و پایین حرکت می کند یعنی تنفس شما سطحی و ششی است و باعث بالا رفتن میزان تنش در شما می شود.

مطلب جالب اینکه کودکان و افراد قبایل دور از شهر تنفس شکمی دارند چون به سبک طبیعی زندگی می کنند ولی افراد بالغ ترو کسانی که زندگی پراسترس ماشینی را دنبال می کنند تنفس آنها ششی است و تنش زیادی را تحمل می کنند.

در هنگامی که دچار استرس و تنش هستید نه تنها مطمئن شوید که تنفس شما شکمی است بلکه عمق آن را کمی زیاد کنید و سعی کنید توجهتان به تنفس تان باشد.

 

تنفس عمیق

 

فواید تنفس عمیق و صحیح

۱- افزایش انرژی

اکسیژن برای حیات سلولها ضروری است و بدون آن چند دقیقه بیشتر زنده نمی مانیم. البته تنفس می تواند نوعی دیگر از انرژی به نام پرانا را هم در بدن زیاد کرده و به پاکسازی بدن انرژی و چاکراهای ما کمک کند.

۲- آرامش و بهبود وضعیت ذهنی

تنفس عمیق و شکمی باعث فعالیت بیشتر اعصاب پاراسمپاتیک شده و آرامش ذهن و جسم ما را بالا می برد. کار آن مخالف اعصاب سمپاتیک است که علائم استرس گونه را در بدن تشدید می کند. مغز ما برای فعالیت خود به میزان بالایی از اکسیژن نیاز دارد بنابراین با تنفس عمیق تر، می توانیم باعث بهبود کارایی ذهنی نیز بگردیم.

۳- تقویت سیستم لنفی

چیزهای مختلفی بر عملکرد این سیستم موثر هستند مانند گرانش زمین، حرکت عضلات و میزان اکسیژن…وقتی مایع لنفی به خوبی در بدن جریان داشته باشد سیستم ایمنی بدن تقویت شده و کمتر دچار بیماری های مختلف می شویم.

۴- کاهش احتمال سکته قلبی

در یک بررسی، ۱۰۰% افرادی که به سکته قلبی دچار شده بودند تنفس سطحی داشتند و اکسیژن به خوبی در قلب، کبد و مغز و … جریان پیدا نمی کرد. هنگامی که رژیم اصلاح تنفس به آنها معرفی شد خطر حمله قلبی به ۵۰% کاهش پیدا کرد.

۵- بهبود عملکرد هضم

با تنفس عمیق تر و خونرسانی بهتر به شکم و روده و سیستم مربوط به هضم و جذب غذا می توان باعث بهبود عملکرد هضم در بدن شد و مشکلات گوارشی زیادی را برطرف نمود. همچنین تنفس به طور خودکار بر کنترل اشتها نیز تاثیر دارد.

۶- بهبود عملکرد حافظه

وقتی تنفس به طور صحیح انجام شود فعالیت های الکتریکی مغز نیز دچار تغییر شده و به بهبود کارکرد حافظه کمک می کند. همچنین نوع تنفس و اینکه از بینی یا دهان انجام شود می تواند بر نوع حافظه ای که یادآوری می شود نیز اثرگذار باشد و بخش های متفاوتی از مغز را تحریک کند.

 

نیلوفر
نیلوفر
- دانشجوی روانشناسی بالینی و مترجم. - وظایف: مشارکت در ترجمه مقالات ماورایی و روانشناسی برای سایت - علایق: علوم ماورا و مراقبه، روانشناسی بالینی، فلسفه، روانشناسی عمومی، قانون جذب، شمنیسم، عرفان و ...

1 دیدگاه

  1. جهانگرد گفت:

    من که اکثرا روی تنفسم مدیتیشن می کنم خیلی حس باحالی داره
    خصوصا وقتی یهو به خودت بیای و ببینی که مثل نمی دونم فقط داری نفس می کشی!!…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رفتن به نوارابزار