قالب وردپرس قالب وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس آموزش وردپرس
انواع روح
ما چند نوع روح داریم؟ | انواع روح از نظر فلاسفه اسلامی
بهمن ۱۳, ۱۳۹۷
رویاهای صادقه
رویاهای صادقه ای که تغییرات اساسی در دنیای علم ایجاد کردند
بهمن ۱۳, ۱۳۹۷

آیا بیش از حد فکر می کنید؟ | چاره ای برای ذهن شلوغ

آیا بیش از حد فکر می کنید؟ | چاره ای برای ذهن شلوغ

آیا بیش از حد فکر می کنید؟ | چاره ای برای ذهن شلوغ

فکر کردن به صورتی که ذهن به حالت خیال پردازی بیهوده و یا تکرار وقایع گذشته و یا پیش بینی مسائل آینده فرو می رود با تفکر سازنده و منطقی تفاوت دارد.

بسیاری از افراد بیش از حد فکر می کنند آن هم در مورد چیزهایی که به رشد ذهنی و تعالی روحی آنها کمکی نمی کند و فقط باعث حواس پرتی و سرگرم شدن ذهن آنها می شود.

مردم دوست دارند فکر کنند و در فضای ذهن خود به انواع خیالبافی ها مشغول شوند حتی اگر آن فکر ماهیت آزار دهنده ای باشد. اوقات زیادی از عمر انسان به همین فکر کردن های رندمی و بیهوده می گذرد. حتی ممکن است در ذهن خود مکالماتی پر از پرخاش و کینه با سایرین داشته باشند و با این کار نه تنها بر روان و انرژی خود تاثیر منفی می گذارند بلکه بخشش و دل رحمی را نیز فراموش می کنند چون آدمی حاصل تفکرات خودش است.

اما انسانها معمولا در مورد چه چیزهایی بیش از حد فکر می کنند؟

– فکر کردن در مورد مسئله ای استرس زا
– فکر کردن در مورد چیزهایی که تصمیم گیری را برایتان سخت کرده و ابهامات زیادی را به پا می خیزاند
– آنالیز وسواس گونه و بیش از حد موقعیت ها و تصمیمات و رفتارهای دیگران و ….

فکر کردن این گونه نه تنها می تواند در دراز مدت باعث خستگی ذهنی و روحی و افسردگی و اضطراب شود بلکه هر فکری دارای انرژی مخصوص به خود بوده و اگر این انرژی شدت یابد با ارتعاشات مخصوص به خود اتفاقات متناظر با خود را به زندگی ما جذب می کند.

ذهن ما به قدری قوی است که می تواند بر روی حس و حال، زندگی، بیماری یا شفا و تغییر حقیقت زندگی تاثیرگذار باشد.

بنابراین مهم است که بتوانید ذهن خود را رام کرده و تنها بر چیزهایی که به شما فایده می رسانند تمرکز کنید.

راه حل هایی برای کاهش حواس پرتی و فکر کردن بیش از حد

۱- مراقبه:

انجام مراقبه حتی به مدت ۱۰ دقیقه در روز می تواند افکار شما را آرام کرده و اثرات مثبت خود را بر سایر اوقات روز نیز باقی بگذارد و آرامش درونی شما را بیشتر کند.

۲- زمان بندی افکار:

برای فکر کردن های خود زمان های خاص در نظر بگیرید. ابتدا ببینید در چه زمان هایی فکر کردن شما پرفایده تر است؟ شاید زمانی که حمام می روید افکار بهتری به سراغ شما می آیند. بنابراین سعی کنید تعدادی از موقعیت های روزانه که همیشه در آنها بهتر فکر می کنید را انتخاب کرده و فکر کردن را فقط به آن زمانها اختصاص دهید و باقی روز را به چیزهای دیگر سرگرم شوید.

۳- دستور توقف:

وقتی احساس کردید افکار شما خیلی تکرار شونده و یا استرسی شده است به خودتان بگویید: کافی است. سپس به کار یا فکر دیگری مشغول شوید. البته گاهی لازم است به طور شاهدانه به آن فکر آزار دهنده یا بیهوده نگاه کنید و آن را دنبال نکنید تا ببینید واقعا از شما چه می خواهد و چه بخش های درونی از شما را فعال می کند.

۴- یادداشت صبحگاهی:

صبح ها چند دقیقه زودتر بیدار شده و افکار خود را بر روی کاغذ یادداشت کنید تا ذهن خود را برای باقی روز تخلیه کنید.

۵- ورزش کردن:

فعالیت های شدید بدنی باعث تمرکز بالای ذهن و دور شدن از مشغولیت های عادی زندگی می شوند. سعی کنید حداقل روزی نیم ساعت ورزش کنید.

فکر کردن بیش از حد نشانه وجود سطح بالای انرژی ذهنی است که اگر آن را به راه مثبتی بکشانید می توانید تحولات بهتری در زندگی خود ایجاد کنید.

وقتی یاد بگیرید افکار خود را کنترل کنید کم کم احساس سبکی و شادمانی، حس صافی ذهن، تصمیم گیری بهتر، کاهش استرس و … را پیدا خواهید کرد.

 

نیلوفر
نیلوفر
- دانشجوی روانشناسی بالینی و مترجم. - وظایف: مشارکت در ترجمه مقالات ماورایی و روانشناسی برای سایت - علایق: علوم ماورا و مراقبه، روانشناسی بالینی، فلسفه، روانشناسی عمومی، قانون جذب، شمنیسم، عرفان و ...

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
اطلاع از
رفتن به نوارابزار